Uuriv õppimine
Mis on uuriv õppimine?
|
|
Uuriv õppimine (ingl.k. Progressive Inquiry) on
probleemõppe pedagoogiline mudel, kus õppimist käsitletakse
teaduslikule uurimistööle omase metoodikaga. Seetõttu on uurivale
õppimisele omane kasutada teaduslikku sõnavara – uurimisprobleem,
teooriad, hüpoteesid, seletused, põhjendused.
Tegemist on metoodiga, mis on suunatud õppijate omavahelisele
suhtlusele – tõde selgub koostöös peale erinevate seisukohtade ja
põhjenduste ärakuulamist.
|
|
|
Meetod on välja arendatud
Helsingi ülikooli
psühholoogia osakonna võrgupõhise õppe uurimiseksuses (Centre for
Research on Networked Learning and Knowledge Building),
põhinedes Kai Hakkaraineni doktoritööl. |
Uuriva
õppimise mudel |
|
Uurivat õppimist
saab kirjeldada mudelina, kus
lõpplahenduseni jõudmiseks läbitakse uurimustööle omane protsess –
kogutakse üha uusi andmeid ning analüüsitakse saadud tulemusi. Tegemist
on järk-järgulise tsüklilise liikumisega üha paremini põhjendatud
seletuste ja üha keerukamate probleemide suunas. Iga uus tsükkel algab
õpilastele endile oluliste probleemide püstitamisest.
Protsess algab
probleemsituatsioonist ehk kontekstist, mille põhjal õpilane:
- püstitab olulisi küsimusi,
- leiab küsimusele vastamiseks relevantsed infoallikad,
- esitab kaasõppijatele analüüsimiseks oma nägemuse
ning analüüsib ise teiste ideid (osaleb grupisiseses konstruktiivses
arutelus)
- pakub analüüsi põhjal saadud omapoolseid lahendusi
- viib läbi vajalikud uuringuid.
Collaborative Technology for Facilitating Progressive Inquiry:
Future Learning Environment Tools
Hanni Muukkonen, Kai Hakkarainen, Minna Lakkala
University of Helsinki, Department of Psychology, Finland
http://fle.uiah.fi/CSCL99/hanni_CSCL99.html
Õpetaja peamiseid rolle uuriva õppimise puhul on õppijate suunamine
etteantud konteksti põhjal oluliste küsimuste püstitamisele ning
õppijate julgustamine õppija omapoolsete töötavate teooriate
esitamiseks. Õppetöös tähendab see, et lõpplahenduseni jõutakse läbi
koostöö ja iseseisva analüüsi, kasutades vajadusel täiendavaid
infoallikaid.
Uuriva õppimise mudeli aluseks on seisukoht, et õppija
ei lisa uusi teadmisi eelnevalt olnutele lihtsalt juurde, vaid uus
teadmine integreeritakse olemasolevaga probleemidele lahenduse otsimise
käigus, kui õppija töötab ise välja seletusi ja teooriaid.
Traditsionaalsest õppest erineb uuriv õppimine selle poolest, et õppija
poolt saadud teadmine ei toeta mitte üksnes tema enda õppimist, vaid
kogu osaleva rühma õpitulemust.
|
|
|
Uuriv õppimine
toimub tsüklilise liikumisena,
kus samasid etappe uuesti ja uuesti läbides liigutakse järjest lähemale
soovitud eesmärgile - leitakse probleemile lahendus.
|
Konteksti esitamine |
|
Konteksti esitamine. Protsess
käivitub kontekstist ehk probleemsituatsiooni kirjeldusest. Konteksti
idee seisneb selles, et enne, kui õpilased asuvad teooriaga tutvuma,
tekib neil küsimusi, milledele antud teooria hiljem vastuse annab. St.,
kõigepealt tekivad probleemid, küsimused ning lahendusi otsima hakates
jõutakse sobivate teooriateni.
Kontekstile on esitatud mitmed nõuded:
- Kontekstis sisalduv probleemsituatsioon peab olema
sisukas ja seotud igapäevase reaalse eluga.
- Kontekst peab olema piisavalt keerukas, nii, et
sellele ei saaks vastata ühe teooria põhjal, vaid tekiks arutelu ja
võimalused erinevateks seisukohtadeks.
- Kontekst peab võimaldama selliste küsimuste ja
probleemide teket, millele lahenduse leidmiseks peab õpilane omandama
õpetaja poolt eesmärgiks seatud materjali. Selleks peab õpetaja
kõigepealt, enne konteksti loomise juurde asumist panema kirja,
millised teooriad ja milline materjal peab saama protsessi tulemusena
käsitletud ning sellest lähtuvalt koostama konteksti. Kui protsessi
käigus on näha, et teatud materjali õpilaste poolt tekitatud küsimused
ei puuduta, siis peaks õpetaja töö käigus suunama õpilasi selliste
probleemide püstitamisele, millele vastuse otsimiseks omandatakse ka
see soovitud materjal.
|
Uurimisprobleemi püstitamine |
|
Uurimisprobleemi püstitamine.
Konteksti põhjal püstitavad õpilased küsimusi ja formuleerivad
uurimisprobleemid, mis tunduvad neile endile kõige olulisemad.
Küsimuste tekkimine on esmaseks motivatsiooniallikaks; samas
traditsionaalne õpe vastab iga päev küsimustele, mida keegi kunagi
küsinud ei ole.
Küsimused, mis tekivad õpilaste endi sisemisest soovist saada aru ja
mõista on see, mida iga õpetaja tegelikult soovib. Eriti väärtuslikud
on lahenduste otsimisele suunavad miks
ja kuidas küsimused; seevastu
faktiteadmisi küsivad küsimused jäävad tihtipeale fragmentaalseteks,
ülejäänud teooriaga mitteseostuvateks teadmiseks.
Sügavam mõistmine tekib kontseptuaalsete probleemide lahendamisest, kui
tunnetatakse, et puudu jääb teadmistestja oskustest, nähakse teooriate
konflikti või ootamatut fenomeni. Õpetaja on uurimisprobleemi
püstitamisel tagaplaanil, julgustades õpilasi ise probleemide
püstitamisele; vajaduse korral saab õpetaja aidata õpilasi suunavate
küsimuste ja märkustega.
|
Töötava teooria esitamine
|
|
Töötava teooria esitamine.
Uurimistöö järgmiseks etapiks on omapoolsete hüpoteeside, teooriate,
oletuste ja interpretatsioonide esitamine. Oletuste ja hüpoteeside
püstitamine nõuab õpilastelt eelteadmiste kasutamist – mida nad juba
antud asja kohta teavad ning mida selle põhjal oletada oskavad. Välja
pakutavad intuitiivsed lahendused arutletakse läbi rühmakaaslastega
ning otsustakse, mida edasi teha – milliseid hüpoteese hakatakse edasi
uurima, milliseid mitte.
|
Kriitiline hindamine |
|
Kriitiline hindamine. Kriitiline
hindamine tähendab konstruktiivset hinnangu andmist senisele
tööprotsessile, sedastamaks, kuhu ollakse jõutud. Hinnatakse, kas
kasutatud teooriad on õiged ja vastavuses käsitletava probleemiga,
kasutatud lähenemise nõrku ja tugevaid külgi, püütakse leida
vasturääkivusi, erinevaid seletusi ja piiranguid, mida antud teooria
kasutamine endaga kaasa toob.
Kriitiline hindamine aitab rühmal liikuda edasi uue informatsiooni
otsingutele kui nähtub, et kasutatud teooria puhul on tekkinud palju
küsitavusi (üksinda ei suuda me kunagi näha kõiki vasturääkivusi ja
nõrku külgi).
|
Süvendatud teadmiste otsimine |
|
Süvendatud teadmiste otsimine.
Küsimustest juhinduv uurimisprotsess eeldab heuristilisi uue teooria
otsinguid. Uurimistöö ei saa edeneda ilma, et vahepeal tutvutaks
lisamaterjalidega, viidaks läbi eksperimente ja kogutaks uusi andmeid.
Kogutav info tuleb oskuslikult töödelda ning siduda esitatud
küsimustega – vastasel juhul ei ole võimalik seda kasutada. Uue
informatsiooni valguses võib selguda, et eelnevalt esitatud hüpoteesid
ei pea paika ning alustada tuleb uute hüpoteeside püstitamisega.
|
Probleemide süvendatud uurimine |
|
Probleemide süvendatud uurimine.
Uuriva õppimise meetod näeb ette küsimuste ja hüpoteetiliste teooriate
püstitamist enne, kui kogu vajalik informatsioon on teada. Seetõttu
algab uurimisprotsess tihtipeale väga üldistest küsimustest, mis
esitatakse olemasolevate eelteadmiste põhjal.
Küsimuste üldisus ei ole aga mitte uurimisprotsessi nõrkus või piirang
vaid hoopis tugev külg, kuna järjest esile kerkivad spetsiifilisemad
küsimused näitavad hästi käivitunud protsessi. St, liigutakse üldisest
laialivalguvast küsimusest järjest adekvaatsemate küsimusteni. Esmase
küsimuse tõstatamisega peab õpilane aktiveerima oma eksisteerivad
eelteadmised – “Mida ma antud valdkonna kohta juba tean?” – ning
saadavad uued teadmised seotakse varasematega.
Teiseks ei olegi mitte kunagi võimalik kohe protsessi algul küsida
õigeid, täpseid ja spetsiifilisi küsimusi, kuna puudub teadmine, mille
põhjal sellised küsimused saaksid üldse tekkida.
|
Jagatud ekspertiis
|
|
Jagatud ekspertiis. Kogu uuriva
õppimise tsükkel toetub grupitööle – nii uute probleemide püstitamine,
senitehtu kriitiline hindamine, uue info otsingud kui uue töötava
teooria väljapakkumine on koostööl põhinev tegevus.
Sotsiaalne jagatud teadmiste ekspertiis ehk jagatud asjatundmine on see, mis
aitab leida lahendusi.
Oma mõttekäikude teistele arusaadavaks tegemine nõuab paremat
ettevalmistust oma väidete esitamisel, arendab oma väljapakutud ideede
kaitsmise oskust ning avaneb võimalus näha sama probleemi lahendamiseks
teisi võimalusi – arusaamade lahknevus võib ilmneda juba esimeste
probleemide püstitamisel.
Arenevas uurimisprotsessis peavad osapooled proovima tõestada oma
vaadete õigsust; samas aktsepteerides konstruktiivset kriitikat.
|
|
|
Mudeli töö toimub
järgmiselt:
|
|
|
|
|
|
|
Linke |
|
Linke uuriva õppimise kohta:
NB! Pildiline
materjal pärineb Kai Hakkaraineni artiklist.
|
|