<< Eelmine IVAsse >>

Uuriva õppimise metoodikal põhineva õppetöö läbiviimine IVA õpikeskkonnas



Arvutid ja veeb pakuvad probleemipõhise õppe läbiviimiseks rohkelt häid võimalusi. Kuna tegemist on protsessiga, kus on vaja teostada infootsinguid, materjale koguda ja süstematiseerida ning omavahel jagada, teha kokkuvõtteid ja ettepanekuid, siis on sobivaima lahenduse leidmine õppeprotsessi kulgemise seisukohast olulise tähtsusega.

Veebipõhine õpikeskkond IVA logo_gif.gif (3099 bytes) Probleemõppe läbiviimist toetavaks keskkonnaks sobib hästi Tallinna Pedagoogikaülikoolis loodud konstruktivistlikul õpikäsitusel põhinev vabavaraline õpikeskkond IVA.

Lähem info IVA õpikeskkonna kohta:

 

Õppetöö IVA keskkonnas
Konstruktivistlike põhimõtete järgi peab igasugune õppetöö sisaldama võrdses koguses kolme komponenti:
  • Õpilase iseseisev töö ja refleksioon.
  • Õpilase töö autentsete õppematerjaliga.
  • Koostöö grupikaaslastega.
Kõigi toodud kolme komponendi toetuseks on IVA õpikeskkonnas omaette sektsioon:
  • Veebilaud – koht iseseisvaks tööks.
  • Raamaturiiul - koht materjalide esitamiseks.
  • Töötoad – koht rühmatööde läbiviimiseks.

Veebilaud

veebilaud
Veebilaual
on õpilasel võimalik hoida omakirjutatud materjale. Teistele näitamiseks võib materjalid seada üles oma avalikku Portfooliosse, pooleliolevaid töid saab hoida oma privaatses Sahtlis.

Vahendid, mida Sahtel ja Portfoolio sisaldavad on:
  • mistahes tüüpi failide üleslaadimine,
  • veebiviidete sisestamine,
  • IVA sisese tekstiredaktoriga tekstide loomine,
  • kaustade tekitamine materjalide organiseerimiseks.
Lisaks sellele on Veebilaual olemas Päevik, mis aitab pidada järge kursusel toimuvate sündmuste osas ning Kirjakast IVA siseste sõnumite vahetamiseks.

Raamaturiiul
raamaturiiul
Raamaturiiulil
on üles seatud õppematerjalid. Õpetaja saab materjale esitada vastavalt oma soovile, kas teemade järgi või loengukordade põhiselt. Õpilane Raamaturiiulile midagi ise lisada ei saa.

Töötoad
töötoad
Töötoad
on koht rühmatööde läbiviimiseks. Töötubadesse sisenedes on esmalt näha kõigi kursuslaste pildid ja nimed. Rühmatöö vahendeid on mitu:
  • Meediapaja on koht meediaprojektide läbiviimiseks. Näiteks on meediaprojekti ülesandeks tuletada etteantud logo põhjal uus logo. Õpilased saavad üles laadida omapoolseid variante, kommenteerida teiste tehtut ning edasi arendatakse ainult neid liine, mis tunduvad huvitavad. Tulemusena tekib huvitav puukujuline visuaalselt hargnev struktuur.
  • Teadmuspaja on koht arutelude läbiviimiseks. Struktureerimata mõtlemine võib mõnikord muutuda emotsionaalseks, segadusseajavaks ja ebakonstruktiivseks. Et loov mõte ei kipuks sihitult hüplema on arutluste läbiviimiseks võimalik valida erinevate arutelu tüüpide ehk teadmustüübistike vahel. Teadmustüübistikke on hetkel kolm erinevat: probleemipõhisel õppel põhinev uuriv õppimine, De Bono loodud rollimängul põhinev kuue mütsi mõtlemine ning tavapärane foorum. Vastavalt õpetaja soovile on võimalik luua juurde uusi arutelu tüüpe.
  • Sisegrupid rühmatöö läbiviimiseks – näiteks ülesanne, kus iga rühm peab esitama lahenduse etteantud probleemile.
  • Testid nii hinnatavate kui enesetestide läbiviimiseks.

Uuriv õppimine IVA keskkonnas

Uuriva õppimise meetodil põhineva õppetöö läbiviimine IVA keskkonnas.



Enne uuriva õppimise tsükliga alustamist peab õpetaja valmistama keskkonna õppetööks ette. Selleks peab õpetaja:
  • laskma avada uue IVA kursuse,
  • üles seadma vajalikud materjalid ja õpijuhised IVA Raamaturiiulisse,
  • soovitud õpieesmärkide põhjal valmistama ette sobivad kontekstid.
Konteksti tehniline ülesseadmine. Kontekstid saab IVAsse üles seada järgmiselt:
  • Vali sektsioon Töötoad
  • Vali vasakmenüüst TeadmusPaja
  • Klõpsa lingile ‘Loo uus kontekst’
  • Avanenud konteksti sisestamise lehel täida järgmised väljad:
    • Anna kontekstile pealkiri
    • Sisesta lühikirjeldus ja pikem kirjeldus,
    • Vali teadmustüübistikuks: Uuriv õppimine.
Sellega on kõik vajalikud ettevalmistused tehtud. Nüüd võib lisada kursusele õpilased (valides Halduse sektsioonist: ‘Osalejad’).

Arutelu käivitumine. Tuletades meelde uuriva õppimise mudelit, siis uurimistsükli käivitab kontektsti põhjal uurimisprobleemi püstitamine. Kui uurimisprobleem on enesele selgeks tehtud, siis on aeg see ka IVAsse üles seada. Selleks klõpsa Teadmuspajas avatud Kontekstis lingil ‘Alusta uut jutulõime’. Avanenud sõnumi kirjutamise aknas saad kirjutada uurimisprobleemile pealkirja, sisu, lisada veebiviite ning soovi korral ka pildi.

Kui uurimisprobleem on sisestatud, vali lehekülje alt nupp ‘Eelvaade’ ning seejärel ‘Avalda’. Sellega on konteksti põhjal püstitatud esimene uurimisprobleem.

Uurimisprobleemile saab vastata ühena järgmistest teadmustüüpidest: oma teooriaga, teadusliku seletusega, hinnanguga arutelule ja kokkuvõttega senitehtust. Iga õpilane, kes asub vastama püstitatud uurimisprobleemile, peab enne sõnumi sisestamise juurde minekut valima, kuidas ta vastata soovib, ehk milline on tema sõnumi sisu ning vastavalt sellele valima teadmustüübistiku.

Selliselt käivitunud uurimisprotsess on kõigile osalejatele ülevaatliku struktuuriga. Sõnumeid on võimalik sorteerida:
·    kronoloogilises järjestuses,
·    teadmustüüpide järgi,
·    lõimede järgi,
·    sõnumi lisanud inimeste nime järgi.

Protsessi lõpetab kokkuvõtete tegemine.

IVA kasutamiseks vajalik info
Käesolev probleemõppe kursus jäkub aruteludega IVA keskkonnas, kus saab järele proovida eelpool kirjeldatud tegevusi.

IVA kasutamiseks vajalik info:

Peale viidatud kasutajanime-parooliga sisenemist eeltoodud aadressil, satud sa kursusele "Probleemõpe" (kui mitte, siis vali ekraani parempoolsest osast kursus 'Probleemõpe').

NB! Parool ja kasutajanimi on tõstutundlikud - eristatakse suur- ja väiketähti!

IVA spikker

IVA keskkonnas orienteerumise spikker:
  • Veebilaud isiklikuks töökohaks, mis sisaldab:
    • Portfoolio - oma materjalide avalik esitamine kõigile IVA kasutajatele (sh nii kaaskursuslased kui õpetaja).
    • Sahtel - oma materjalide privaatne hoidmise koht - seda ei näe keegi teine.
    • Päevik - IVA kursustel toimuvad sündmused.
    • Kirjakast - IVA siseste sõnumite vahetamine.
  • Raamaturiiul kursuse materjalide lugemiseks; sisaldab:
    • Kursuse materjalid
    • Kursuse info
  • Töötoad rühmatöö läbiviimiseks:
    • Meediapaja - meediaprojektide haldus.
    • Teadmuspaja - koht aruteludeks.
    • Wiki - kollektiivse hüperteksti loomise vahend.
    • Sisegrupid - grupitöö läbiviimiseks.
    • Testid - hindelised testid, enesetestid, ankeet.

 iva




Lehekülje koostanud: Reelyka Läheb