Õpetaja ja tuutori roll probleemipõhises õppes
Põhiküsimus
õpetajale |
 |
Sarnaselt
traditsioonilisele õppele, peab ka probleemõppe
puhul õpetaja/tuutor olema õppetööks hästi ette valmistunud, kuid
õpetaja/tuuroti roll, võrreldes tavaõppega, on erinev (järgnevalt ei
erista me õpetajat ja tuutorit kui konkreetselt ei ole väidetud
vastupidist).
Üks peamisi küsimusi, mis õpetajal meeles peaks mõlkuma
on: "Kas seda peaksin tegema mina või õpilased?", ehk
kogu protsessi aktiivseks pooleks peab olema õpilane ja rühm, mitte
õpetaja.
|
|
|
Liiga dominantse
õpetaja puhul ei pruugi probleemõppe protsess käivituda, kuna õpilased
ei võta endale vastutust õppeprotsessi eest.
Seetõttu on oluline, et õpetaja jälgiks järgmist:
- Õpetaja on probleemipõhise õppe puhul ka ise õpilase,
mitte õpetaja rollis. Õpetaja roll peab väljenduma sõnades "ma ei
õpeta, vaid me õpime üheskoos"
- Õpetaja peab omama piisavalt kannatlikkust, et
õpilased püstitaksid olulisi probleeme ise ja hakkaksid neile ise
lahendusi otsima;
- Õpetaja peab andma õigel ajal sobival hulgal
lisainfot ja suunavaid märkusi, vältimaks õpilaste frustratsiooni ja
valede järelduste kinnistumist;
- Õpetaja peab jälgima, et vastutus kõigi tegemiste
eest oleks grupil - mitte liigselt sekkuma, kuid vajadusel suunama või
abistama. Õpetaja liigse sekkumisega muutuvad õpilased passiivseks.
- Õpetajal peavad olema teadmised ja oskused rühmatöö
korraldamisest - erinevatest meetoditest, rühmatöö juhtimisest,
õpilaste motiveerimisest.
- Probleemi lahendamise protsessis õpetaja jälgib ja
vajadusel suunab rühma tööd, kuid ei hinda õpilasi.
- Õpetaja ei juhenda õpilasi, vaid loob parimad
tingimused õpilaste loovuse avaldumiseks. Aeg-ajalt tuleb võib-olla
suunata õpilasi fokuseeruma probleemi ühele või teisele aspektile,
kuid, et probleemi peavad lahendama õpilased ise. Õpilased on need, kes
peavad ära tegema kogu töö.
- Õpetaja peab julgustama õpilasi tegema otsustusi ja
valikuid rühma üldise konsensuse põhjal, mitte õpetaja panuse või
üksikute aktiivsemate ja "kõvema häälega" õpilaste arvamuse järgi.
- Tööprotsessi käigus on lubatud teha vigu. See on
õppeprotsessi loomulik osa, seetõttu ei peaks õpetaja koheselt sekkuma,
kui viga märkab. Õpetaja seisukohast vaadates on rakse mitte sekkuda,
kuid ka vigade kaudu on võimalik õppida ning peale vigade avastamist ja
kõrvaldamist õpilaste eneste poolt tuleks arutada, mis vigu põhjustas
ja kuidas seda järgmisel korral vältida.
- Iga õpilase protsessist saadav õpikogemus on erinev
tingituna õpilase panusest - milliseid probleeme püstitati, kuidas
lahendusi otsiti, millised olid õpilase isiklikud huvid antud
probleemiga seoses, millise rühmaga probleemi lahendamiseks koostööd
tehti. Erineb see tradistsioonilisest klassiõppest, kus igale õpilasele
esitatakse täpselt samasugune materjal.
|
|
|
Kui põhjalikke
teadmisi peab probleemõppe puhul õpetaja/tuutor omama? Väiteid on
kahesuguseid:
- Põhjalike teadmiste omamine antud aines ei ole
eelduseks hea probleemipõhise õppe läbiviimiseks - probleemõppe puhul
on ka õpetaja õpilase rollis. Ehk õpilane ei saa loota palvele "Palun
aidake mind, ma ei oska, ma ei tea!", vaid see on õpetaja õigus öelda
"Mina ka ei tea. Uurime selle koos välja." Seega võib näiteks hea
probleemipõhise seminari viia antud ala spetsialisti asemel edukalt
läbi ka kursust toetav tuutor.
- Põhjalike teadmiste omamine tuleb väga kasuks, kuna
annab osalevatele õpilastele enesekindluse, et ollakse õigel teel ning
alati on oht, et ainevallas vähemkompetentne tuutor ei oska protsessi
piisavalt hästi suunata ja vajadusel jälle õigele rajale tagasi juhtida
(kindlasti on vaja arvestada ka muid rühmatööga seotud oskusi).
(Purgathofer, Baumann).
|
|
|
|
|
|
Kuidas saab
õpetaja aidata kaasa protsessi kulgemisele?
- Küsides suunavaid avatud lõpuga küsimusi,
võimaldamaks õpilastel kogeda situatsiooni mitmekesisust ning arendada
kriitilist mõtlemist.
- Aidates õpilastel reflekteerida oma varasemaid
kogemusi.
- Jälgida protsessi, kindlustamaks, et õpilased ei ole
kaldunud teemast kõrvale ning ei ole kaotanud teed.
- Aktiviseerida mõtlemisprotsesse, pakkudes sobivaid
vahemeetodeid.
- Tõstatama probleeme, mis õpilastel on jäänud
märkamata. On allikaid, mis väidavad, et ilma juhendajata töötavad
grupid avastavad kõigest kuni 60% kõigist probleemidest, mida õpetaja
eesmärgiks on seadnud.
- Kindlustama avatud suhtlemise õhkkonna, kus õpilased
on nõus omavahel kogemusi ja ideid vahendama.
Kui õpilastel tekib probleeme, ei tohi õpetaja unustada, et ta ei ole
antud grupi sisemine ekspert ega ei tohi avanenud võimalust kasutades
hakata küsitud teemal loengut andma.
Millised oleksid sobivad kommentaarid, kui on näha, et rühm vajab tuge?
Kui on näha, et vajatakse lihtsalt kinnitust oma mõtetele või ollakse
ebakindlad, siis sobivad näiteks:
- Hmm, või mõni teine taoline idee.
- Ma ei ole kindel, et ma sain sinust päris täpselt
aru. Palun kas sa saaksid end korrata, et ma mõistaksin sinu vaatenurka.
- Kogume antud teema kohta mõtteid.
- Kas on veel mingeid mõtteid?
- Miks te tulite sellisele otsusele?
- Miks nii? Kuidas täpselt?
- Kas te olete nõus sellega, mis ma just ütlesin?
- Kui see, mis te pakute on õige, siis kuidas te
seletaksite …
- Sellises situatsioonis olles, kas te olete kunagi
mõelnud selle peale, et …
- Kas te olete selles kindel?
- Kuidas on see seotud ülejäänud infoga?
- Kuhu see uus info meid juhatab?
Kui aga on näha, et õpilased on omadega ummikusse jooksnud ja loogika
enam ei aita, tuleb vastata kindlasti otsesõnu. Samas ei tohiks õpetaja
sekkumine nullida ära õpilaste soovi ise asjaga edasi tegeleda.
|
|
|
|
|