<< Eelmine Järgmine >>

Hindamine

Hindamise problemaatika kysimus.jpg (3684 bytes) Õpilase poolt tehtud tööd on vaja hinnata. Me kõik oleme tuttavad hindamise temaatikaga, millega seonduvad märksõnad - testid, arvestused, eksamid. Oleme koostanud kümneid ja kümneid teste ning võtnud vastu hulgem eksameid ja arvestusi.

Hindamiseks oleme me püüdnud koostada õpilase suhtes "õiglaseid" teste - kasutanud teemasid, mis leidsid loengus käsitlemist, andnud piisavalt aega lahendamiseks (lahendanud ise testi ja siis korrutanud lahendamiseks kuluva aja kolmega) ning proovinud testi esitada õpilasele kõige mugavamal moel - et õigete vastuste ette oleks vaja teha ainult ristikesi jm.

Test on olnud kooskõlas sellega, mida õpilased on meie arvates pidanud kursusel õppima. Vahetevahel oleme me keskendunud definitsioonidele (Bloomi taksonoomia I aste), teinekord soovime, et õpilane oleks mõistnud käsitletava teema sisu (Bloomi taksonoomia II aste), või palume rakendada omandatud teadmisi ülesannete lahendamisel (Bloomi taksonoomia III aste).

Bloomi taksonoomiale toetudes oleme koostanud erineva raskusastmega teste ja küsimusi. Küsimusi koostades mõelnud alati materjalile, mida õpilane peab olema läbinud, et antud eksam/test edukalt sooritada. Ning alati oleme me silmas pidanud, et antud materjali läbimine peab olema oluline õpilasele ka tema tulevases töös.

Kuidas toimub aga hindamine probleemipõhise õppe korral? Miks on hindamine oluline?

Tavaliselt kipub õpilane õppima ainult siis, kui ta saab tehtud töö eest hinde. Selle ehedaks näiteks on tuttavad küsimused: "Kas see materjal tuleb ka eksamile?", "Millised küsimused testis on?" jne.

  • Kui me käsitletavat materjali eksamil ei küsi, õpilane selle peale oma aega ka ei kuluta.
  • Kui me kasutame testimisel küsimuste tüübina ainult mitmikvalikuga küsimusi, siis õpilane püüab sõna-sõnalt jätta meelde definitsioone.
  • Kui me palume testimisel lahendada probleemi, siis otsivad õpilased võimalikult palju näidislahendusi ning proovivad lahenduskäiku meelde jätta.

Õpilased on harjunud, et nende edukust õppimises mõõdab testi läbimise edukus. Ja õpitakse ainult selleks, et edukalt testi sooritada.

 

Hindamise võtmeküsimus kysimus.jpg (3684 bytes) Siit jõuamegi võtmeküsimuseni: kuidas hinnata õpilasi  nii, et hinde saamiseks õpiksid nad ära selle materjali, mida me soovime, et nad päriselt omandaksid?

 

Probleemõppe hindamine
Hindamise kontseptsioon probleemõppe puhul on lihtne: tuleb hinnata, kas ja kuidas õpilane suudab ülesannet lahendada.

St. õpilane ei pea mäletama lahenduskäiku ega fakte, vaid peab suutma lahendada probleemi sarnaselt sellele, kuidas ta seda eelnevalt on teinud.

Elliott ja Jonassen toovad välja järgmised elemendid, mida probleemülesande lahenduse hindamisel peaks arvestama:

  • Õpilane peab olema ise konstrueerinud vastuse või esitluse, mitte valinud õige vastuse etteantud vastusevariantide seast.
  • Hindamine sisaldab lisaks veel vaatlusi - kuidas õpilane probleemi lahendamisel käitub.
  • Hinnata tuleb ka esitluse või töö kvaliteeti.

Mistahes probleemi lahendamine nõuab erinevaid oskusi, tegevusi, teadmisi.

Kuidas aga hinnatakse suulist vastust tavaõppes? Heal juhul esitatakse õpilasele paar lisaküsimust ja siis öeldakse hinne. Õpilane ei saa aga kunagi teada, miks täpselt selline hinne pandi - mis olid tema vastuse head ja vead. Et hindamine oleks informatiivne omandatud teadmiste kohta, tuleks hinnata kõiki protseduure, tegevusi ja oskusi eraldi. Kokkuvõttes peame me esitluse või vastuse iga komponendi kohta oskama täpselt määratleda, missugused tingimused näitavad, et on tegemist hea esitluse või tööga.

Seega, kui me soovime anda hinnangut esitlusele, siis on vaja hinnata kõiki läbitud etappe, kasutatud materjale, toiminguid jm eraldi.

 

Mõõdikud
Anname eri tahke mõõtvatele kriteeriumidel järgnevalt ühise nimetuse - mõõdikud. Mõõdikud kirjeldavad tegevuse tulemuslikkust; mõõdikuid esitatakse skaalana, mille ühes otsas on hinnang 'väga hea' ning teises otsas hinnang 'mitterahuldav'.

Näiteks proovime leida mõõdikud identifitseerimaks head suulist esitlust:

  • materjali organiseeritus,
  • esituse tempo,
  • verbaalne väljendusoskus,
  • diktsioon,
  • visuaalsete vahendite kasutamine.

Et mõõdikud on alati mõõdetava väärtusega, siis peame oskama skaalat iga mõõdiku jaoks täpselt lahti kirjutada. Jonassen, Howland, Moore ja Marra esitavad hea mõõdiku kriteeriumid:

  • Efektiivne mõõdikusüsteem kajastab kõiki tähtsamaid elemente. Iga oluline aspekt peab olema kirjeldatav täpse skaalaga. Mõõdik näitab haaratud olulisi aspekte.
  • Efektiise mõõdikusüsteemi iga element on ühedimensionaalne. St, mõõdikut ei saa lahutada väiksemateks osadeks, kuna jaotuvaid elemente ei saa ühemõtteliselt mõõta.
  • Efektiivse mõõdiku skaala on selge, sisukas ja kirjeldav. Näiteks võib suulise esituse puhul kõneleja häält hinnata järgmisel skaalal: vaevalt kuuldav, vaikne ja eristamatu, pingutustega kuuldav, vastav ruumi suurusele ja kuulajate hulgale, valju, ülepaisutatult valju. Hea skaala ei ei ole traditsionaalne 5-palli süsteem, mis ei anna sisulist vastust, kuidas antud tegevus täpselt toimus.
  • Efektiivne mõõdik suhtleb õppijaga. Mõõdiku eesmärgiks on esituse parendamine ja adekvaatse tagasiside andmine. Selleks esitatakse õppijale selged eesmärgid ning antakse informatsiooni, kuidas antud eesmärkideni on liigutud.

Heade mõõdikute ja skaalade väljatöötamine on väga raske. Enamus meist tunneb ära, kui on tegemist hea esitusega; samas on väga raske kirja panna, mis selle esinemise eriliseks tegi.

 

Probleemõppe hindamine vastavalt meetodile
Mõõdikute valimine erinevat tüüpi probleemõppe metoodikate puhul.
Tekstülesanded tekstülesanne Kooliajal nägid paljud meist vaeva matemaatika, füüsika ja keemiatunni tekstülesannete lahendamisega. Kuidas hinnata tekstülesandeid, tekstülesande lahendamist?

Jonassen pakub tekstülesannete hindamiseks välja näiteks järgmise võimaliku mõõdikute-skaalade süsteemi (esitatud näitena kolm esimest mõõdikut):

Probleemi klassifikatsiooni-määratlemise täpsus

Probleem on klassifitseerimata Identifitseeriti küll õige suund, kuid konkreetne probleemitüüp määrati valesti Määrati õige probleemitüüp

Algitingimuste indentifitseerimine

Ei oska identifitseerida mitte ühtegi alg-  ega lõpptingimust Identifitseeriti mõned alg- ja lõpptingimused Kõik probleemi alg- ja lõpptingimused identifitseeriti õieti

Võrrandi täpsus

Kasutatud valet võrrandit või kõik väärtused on valesti paigutatud Kasutatud on õiget võrrandit, kuid mõned väärtused on valesti paigutatud Võrrand on õieti kirjutatud, kõik väärtused on õigetel kohtadel

jne

 

Juhtumi analüüs case.jpg (3981 bytes) Igal sammul kohtame me erinevaid juhtumianalüüsi näiteid - enamus artikleid, mida me ajakirjandusest loeme, käsitlevad mingit toimunud sündmust, analüüsides, miks täpselt nii juhtus, ja kuhu edasi liigutakse. Maailm on täis keerukaid, mitmetahulisi probleeme.

Kuna probleemid on üldjuhul liiga mahukad selleks, et neid oleks võimalik lõpuni lahendada, siis tuleks lahendamise hindamisel ning mõõdikute valimisel arvestada, millist tulemust me täpsemalt õpilaselt ootame.

Näiteks pakub Jonassen järgmise võimaliku mõõdikute-skaalade süsteemi juhtumi analüüsi hindamiseks (esitatud näitena kaks esimest mõõdikut):

  • Teema: kirjutada Ühinenud Rahvaste Organisatsiooni sekretärile ettepanekud teemal "Joogivee kvaliteedi parandamise strateegia". Aluskes on võetud artikkel joogivee halvast kvaliteedist maailmas.

Tsiteeritud infoallikate kvaliteet

Infoallikaid ei ole teada Infoallikate väärtus on küsitav;  ei ole valitud parimaid allikaid Kasutatud on parimaid rahvusvaheliselt tuntud  infoallikaid

Piirangute analüüs

Arvestatud on, kui üldse, üksikuid sotsiaalseid, poliitilisi ja majanduslikke piiranguid Idnetifitseeritud on mitmed piirangud, erinevate allikate kasutamise määr ebaühtlane Ettekandes on identifitseeritud kõik teadaolevad sotsiaalsed, poliitilised ja majanduslikud piirangud

 

Vaadeldud mõõdikud hindasid konkreetset esitlust. Kuid mõõdikud peaksid lisaks esitluse hindamisele võimaldama hinnata ka protsessi ennast. Selleks tuleb määratleda protsessi olulised etapid ning viis, kuidas neid etappe kirjeldada.

 

Algaja ja eksperdi erinevus probleemide lahendamisel
Oskus probleemülesandeid lahendada tekib ajapikku. Seetõttu tuleb hindajal kindlasti arvestada, kuivõrd kogenud on õpilased antud vallas. Probleemide lahendamisoskuse uurimiseks on enim uuritud algaja ja eksperdi kõrvutamist probleemsituatsioonide lahendamisel.

Katsed näitavad, et algajate ja ekspertide tegevuses on suuri lahkuminekuid. Erinevuse tingib mõtestatud tajumine ning teadmiste süsteem.

Algajad kalduvad keskenduma probleemülesannete spetsiifilistele külgedele ja püüavad seostada seda mälus säilitatava konkreetse informatsiooniga ning kasutama väga üldisi käsitlusviise. Eksperdid üritavad luua endale olukorrast selge ettekujutuse, tunnevad konkreetses probleemis ära valdkonna üldise seaduspärasuse või printsiibi ja näevad probleemi ennast erijuhumina selle seaduspärasuse raames. (Krull 2000)

Algaja kipub tihtipeale käituma kui mehhaaniline tüüpülesannete lahendaja, kes on valmis panema arvud etteantud valemisse, ise sageli mõistmata, mida ta teeb. See ongi tema üldine lähenemisviis.
Ekspert alustab harilikult lahendamist üldsituatsiooni väljaselgitamisest ja selle kohta käivate üldiste seaduspärasuste teadvustamisest. Sellele järgneb konkreetsete lahendusviiside otsing, mis sageli võib toimuda hoopis valdkonnakesksemalt, kui algajale jõukohane. Lai üldettekujutus probleemist lubab eksperdil hõlpsasti liikuda ühelt üldistusastmelt teisele. (Krull 2000)

Dewey kriitikud väidavad, et üldjuhul ei seisne lahenduste otsing arvukate hüpoteeside formuleerimises. Oma valdkonna ekspert alustab tavaliselt probleemi põhiaspektide väljaselgitamisest, seostab need seejärel oma varasemate teadmiste ja kogemustega ning püstitab seejärel mõned põhjendatud hüpoteesid lahenduskäiguks. Teisisõnu väljendatult ahendab professionaal esmajärjekorras lahenduste otsinguvälja (kasutades selleks erinevaid heuristikuid) ja rakendab seejärel oma teadmisi, mis otseselt puudutavad antud valdkonda.

 

Kaaslase hindamine
Meetod, mida on seni suhteliselt vähe kasutatatud, on kaasõppijate ekpertiisi kasutamine õpitulemuste hindamisel. Ehk teiste sõnadega on õppija poolt esitatud töö hindajaks tema enda õpingukaaslased.

Kuidas antud meetod toimib? Meetod seisneb selles, et õpilase kirjutatud tööle annavad alati hinnangu tema kaasõppijad. Meetod hakkab toimima, kui me suudame õpilastele selgitada, mida neilt täpselt oodatakse, mida nad hindama peavad.
Kuidas tagada adekvaatset ja erapooletut hindamist? Üks võimalus on, et õpetaja hindab üle ka kaaslasele antud hinnanguid, st. kui täpselt ja adekvaatselt kaaslase tööd osati hinnata. Seega lõpphinne moodustub iga õpilase jaoks oma kirjutatud töö hindest ja kaaslase hindamise töö hindest. See peaks motiveerima õpilasi esiteks süvenenult lugema teiste töid ning teiseks käsitletud ainet rohkem uurima, sest vastasel juhul ei ole võimalik kaaslase töid hinnata.
Näiteks võib ülesandeks olla järgmine: iga õpilase poolt kirjutatud tööd hindavad 2 kaasõppijat. Kaasõppijad peavad välja tooma selgelt selle töö head ja halvad küljed, vajadusel parandama või näitama ära tehtud vead ning andma lõpphinnangu. Edasi vaatab õpetaja üle kaaslasele antud hinnangud ning hindab neid ise.

Kasutatud allikas
1
  • Jonassen, D.H. (2004) Learning to Solve Problems. An Instructional Design Guide.ISBN: 0-7879-6437-9
Linke 1

Lehekülje koostanud: Reelyka Läheb