Hindamine
Hindamise
problemaatika |
|
Õpilase poolt
tehtud tööd on vaja hinnata. Me kõik oleme tuttavad hindamise
temaatikaga, millega seonduvad märksõnad - testid, arvestused, eksamid.
Oleme koostanud kümneid ja kümneid teste ning võtnud vastu hulgem
eksameid ja arvestusi.
Hindamiseks oleme me püüdnud koostada õpilase suhtes
"õiglaseid" teste - kasutanud teemasid, mis leidsid loengus
käsitlemist, andnud piisavalt aega lahendamiseks (lahendanud ise testi
ja siis korrutanud lahendamiseks kuluva aja kolmega) ning proovinud
testi esitada õpilasele kõige mugavamal moel - et õigete vastuste ette
oleks vaja teha ainult ristikesi jm.
Test on olnud kooskõlas sellega, mida õpilased on meie
arvates pidanud kursusel õppima. Vahetevahel oleme me keskendunud
definitsioonidele (Bloomi taksonoomia I aste), teinekord soovime, et
õpilane oleks mõistnud käsitletava teema sisu (Bloomi taksonoomia II
aste), või palume rakendada omandatud teadmisi ülesannete lahendamisel
(Bloomi taksonoomia III aste).
Bloomi taksonoomiale toetudes oleme koostanud erineva
raskusastmega teste ja küsimusi. Küsimusi koostades mõelnud alati
materjalile, mida õpilane peab olema läbinud, et antud eksam/test
edukalt sooritada. Ning alati oleme me silmas pidanud, et antud
materjali läbimine peab olema oluline õpilasele ka tema tulevases töös.
Kuidas toimub aga hindamine probleemipõhise õppe korral?
Miks on hindamine oluline?
Tavaliselt kipub õpilane õppima ainult siis, kui
ta saab tehtud töö eest hinde. Selle ehedaks näiteks on
tuttavad küsimused: "Kas see materjal tuleb ka eksamile?", "Millised
küsimused testis on?" jne.
- Kui me käsitletavat materjali eksamil ei küsi,
õpilane selle peale oma aega ka ei kuluta.
- Kui me kasutame testimisel küsimuste tüübina ainult
mitmikvalikuga küsimusi, siis õpilane püüab sõna-sõnalt jätta meelde
definitsioone.
- Kui me palume testimisel lahendada probleemi, siis
otsivad õpilased võimalikult palju näidislahendusi ning proovivad
lahenduskäiku meelde jätta.
Õpilased on harjunud, et nende edukust õppimises mõõdab
testi läbimise edukus. Ja õpitakse ainult selleks, et edukalt testi
sooritada.
|
Hindamise
võtmeküsimus |
|
Siit jõuamegi
võtmeküsimuseni: kuidas hinnata õpilasi nii, et hinde
saamiseks õpiksid nad ära selle materjali, mida me soovime, et nad
päriselt omandaksid?
|
Probleemõppe
hindamine |
|
Hindamise
kontseptsioon probleemõppe puhul on lihtne: tuleb hinnata, kas ja
kuidas õpilane suudab ülesannet lahendada.
St. õpilane ei pea mäletama lahenduskäiku
ega fakte, vaid peab suutma lahendada probleemi sarnaselt sellele,
kuidas ta seda eelnevalt on teinud.
Elliott ja Jonassen toovad välja järgmised elemendid,
mida probleemülesande lahenduse hindamisel peaks arvestama:
- Õpilane peab olema ise konstrueerinud vastuse või
esitluse, mitte valinud õige vastuse etteantud vastusevariantide seast.
- Hindamine sisaldab lisaks veel vaatlusi - kuidas
õpilane probleemi lahendamisel käitub.
- Hinnata tuleb ka esitluse või töö kvaliteeti.
Mistahes probleemi lahendamine nõuab erinevaid oskusi,
tegevusi, teadmisi.
Kuidas aga hinnatakse suulist vastust tavaõppes? Heal
juhul esitatakse õpilasele paar lisaküsimust ja siis öeldakse hinne.
Õpilane ei saa aga kunagi teada, miks täpselt selline hinne pandi - mis
olid tema vastuse head ja vead. Et hindamine oleks informatiivne
omandatud teadmiste kohta, tuleks hinnata kõiki protseduure, tegevusi
ja oskusi eraldi. Kokkuvõttes peame me esitluse või vastuse iga
komponendi kohta oskama täpselt määratleda, missugused tingimused
näitavad, et on tegemist hea esitluse või tööga.
Seega, kui me soovime anda hinnangut esitlusele, siis on
vaja hinnata kõiki läbitud etappe, kasutatud materjale, toiminguid jm
eraldi.
|
Mõõdikud |
|
Anname eri tahke
mõõtvatele kriteeriumidel järgnevalt ühise nimetuse - mõõdikud.
Mõõdikud kirjeldavad tegevuse tulemuslikkust; mõõdikuid esitatakse
skaalana, mille ühes otsas on hinnang 'väga hea' ning teises otsas
hinnang 'mitterahuldav'.
Näiteks proovime leida mõõdikud identifitseerimaks head
suulist esitlust:
- materjali organiseeritus,
- esituse tempo,
- verbaalne väljendusoskus,
- diktsioon,
- visuaalsete vahendite kasutamine.
Et mõõdikud on alati mõõdetava väärtusega, siis peame
oskama skaalat iga mõõdiku jaoks täpselt lahti kirjutada. Jonassen,
Howland, Moore ja Marra esitavad hea mõõdiku kriteeriumid:
- Efektiivne mõõdikusüsteem kajastab kõiki tähtsamaid
elemente. Iga oluline aspekt peab olema kirjeldatav täpse skaalaga.
Mõõdik näitab haaratud olulisi aspekte.
- Efektiise mõõdikusüsteemi iga element on
ühedimensionaalne. St, mõõdikut ei saa lahutada väiksemateks osadeks,
kuna jaotuvaid elemente ei saa ühemõtteliselt mõõta.
- Efektiivse mõõdiku skaala on selge, sisukas ja
kirjeldav. Näiteks võib suulise esituse puhul kõneleja häält hinnata
järgmisel skaalal: vaevalt kuuldav, vaikne ja eristamatu, pingutustega
kuuldav, vastav ruumi suurusele ja kuulajate hulgale, valju,
ülepaisutatult valju. Hea skaala ei ei ole traditsionaalne 5-palli
süsteem, mis ei anna sisulist vastust, kuidas antud tegevus täpselt
toimus.
- Efektiivne mõõdik suhtleb õppijaga. Mõõdiku
eesmärgiks on esituse parendamine ja adekvaatse tagasiside andmine.
Selleks esitatakse õppijale selged eesmärgid ning antakse
informatsiooni, kuidas antud eesmärkideni on liigutud.
Heade mõõdikute ja skaalade väljatöötamine on väga
raske. Enamus meist tunneb ära, kui on tegemist hea esitusega; samas on
väga raske kirja panna, mis selle esinemise eriliseks tegi.
|
Probleemõppe
hindamine vastavalt meetodile |
|
Mõõdikute
valimine erinevat tüüpi probleemõppe metoodikate puhul. |
Tekstülesanded |
|
Kooliajal nägid
paljud meist vaeva matemaatika, füüsika ja keemiatunni tekstülesannete
lahendamisega. Kuidas hinnata tekstülesandeid, tekstülesande
lahendamist?
Jonassen pakub tekstülesannete hindamiseks välja näiteks
järgmise võimaliku mõõdikute-skaalade süsteemi (esitatud näitena kolm
esimest mõõdikut):
Probleemi
klassifikatsiooni-määratlemise täpsus
Probleem on klassifitseerimata |
Identifitseeriti küll õige suund,
kuid konkreetne probleemitüüp määrati valesti |
Määrati õige probleemitüüp |
Algitingimuste indentifitseerimine
Ei oska identifitseerida mitte ühtegi
alg- ega lõpptingimust |
Identifitseeriti mõned alg- ja
lõpptingimused |
Kõik probleemi alg- ja lõpptingimused
identifitseeriti õieti |
Võrrandi täpsus
Kasutatud valet võrrandit või kõik
väärtused on valesti paigutatud |
Kasutatud on õiget võrrandit, kuid
mõned väärtused on valesti paigutatud |
Võrrand on õieti kirjutatud, kõik
väärtused on õigetel kohtadel |
jne
|
Juhtumi
analüüs |
|
Igal sammul
kohtame me erinevaid juhtumianalüüsi näiteid - enamus
artikleid, mida me ajakirjandusest loeme, käsitlevad mingit toimunud
sündmust, analüüsides, miks täpselt nii juhtus, ja kuhu edasi
liigutakse. Maailm on täis keerukaid, mitmetahulisi probleeme.
Kuna probleemid on üldjuhul liiga mahukad selleks, et
neid oleks võimalik lõpuni lahendada, siis tuleks lahendamise
hindamisel ning mõõdikute valimisel arvestada, millist tulemust me
täpsemalt õpilaselt ootame.
Näiteks pakub Jonassen järgmise võimaliku
mõõdikute-skaalade süsteemi juhtumi analüüsi hindamiseks (esitatud
näitena kaks esimest mõõdikut):
- Teema: kirjutada Ühinenud Rahvaste Organisatsiooni
sekretärile ettepanekud teemal "Joogivee kvaliteedi parandamise
strateegia". Aluskes on võetud artikkel joogivee halvast kvaliteedist
maailmas.
Tsiteeritud infoallikate kvaliteet
Infoallikaid ei ole teada |
Infoallikate väärtus on
küsitav; ei ole valitud parimaid allikaid |
Kasutatud on parimaid
rahvusvaheliselt tuntud infoallikaid |
Piirangute analüüs
Arvestatud on, kui üldse, üksikuid
sotsiaalseid, poliitilisi ja majanduslikke piiranguid |
Idnetifitseeritud on mitmed
piirangud, erinevate allikate kasutamise määr ebaühtlane |
Ettekandes on identifitseeritud kõik
teadaolevad sotsiaalsed, poliitilised ja majanduslikud piirangud |
Vaadeldud mõõdikud hindasid konkreetset esitlust. Kuid
mõõdikud peaksid lisaks esitluse hindamisele võimaldama hinnata ka
protsessi ennast. Selleks tuleb määratleda protsessi olulised etapid
ning viis, kuidas neid etappe kirjeldada.
|
Algaja ja
eksperdi erinevus probleemide lahendamisel |
|
Oskus
probleemülesandeid lahendada tekib ajapikku. Seetõttu tuleb hindajal
kindlasti arvestada, kuivõrd kogenud on õpilased antud vallas.
Probleemide lahendamisoskuse uurimiseks on enim uuritud algaja ja
eksperdi kõrvutamist probleemsituatsioonide lahendamisel.
Katsed näitavad, et algajate ja ekspertide tegevuses on
suuri lahkuminekuid. Erinevuse tingib mõtestatud tajumine ning
teadmiste süsteem.
Algajad kalduvad keskenduma
probleemülesannete spetsiifilistele külgedele ja püüavad seostada seda
mälus säilitatava konkreetse informatsiooniga ning kasutama väga üldisi
käsitlusviise. Eksperdid üritavad luua endale
olukorrast selge ettekujutuse, tunnevad konkreetses probleemis ära
valdkonna üldise seaduspärasuse või printsiibi ja näevad probleemi
ennast erijuhumina selle seaduspärasuse raames. (Krull 2000)
Algaja kipub tihtipeale käituma kui mehhaaniline
tüüpülesannete lahendaja, kes on valmis panema arvud etteantud
valemisse, ise sageli mõistmata, mida ta teeb. See ongi tema üldine
lähenemisviis.
Ekspert alustab harilikult lahendamist üldsituatsiooni
väljaselgitamisest ja selle kohta käivate üldiste seaduspärasuste
teadvustamisest. Sellele järgneb konkreetsete lahendusviiside otsing,
mis sageli võib toimuda hoopis valdkonnakesksemalt, kui algajale
jõukohane. Lai üldettekujutus probleemist lubab eksperdil hõlpsasti
liikuda ühelt üldistusastmelt teisele. (Krull 2000)
Dewey kriitikud väidavad, et üldjuhul ei seisne
lahenduste otsing arvukate hüpoteeside formuleerimises. Oma valdkonna
ekspert alustab tavaliselt probleemi põhiaspektide väljaselgitamisest,
seostab need seejärel oma varasemate teadmiste ja kogemustega ning
püstitab seejärel mõned põhjendatud hüpoteesid lahenduskäiguks.
Teisisõnu väljendatult ahendab professionaal esmajärjekorras lahenduste
otsinguvälja (kasutades selleks erinevaid heuristikuid) ja rakendab
seejärel oma teadmisi, mis otseselt puudutavad antud valdkonda.
|
Kaaslase
hindamine |
|
Meetod, mida on
seni suhteliselt vähe kasutatatud, on kaasõppijate ekpertiisi
kasutamine õpitulemuste hindamisel. Ehk teiste sõnadega on õppija poolt
esitatud töö hindajaks tema enda õpingukaaslased.
Kuidas antud meetod toimib? Meetod seisneb selles, et
õpilase kirjutatud tööle annavad alati hinnangu tema kaasõppijad.
Meetod hakkab toimima, kui me suudame õpilastele selgitada, mida neilt
täpselt oodatakse, mida nad hindama peavad.
Kuidas tagada adekvaatset ja erapooletut hindamist? Üks võimalus on, et
õpetaja hindab üle ka kaaslasele antud hinnanguid, st. kui täpselt ja
adekvaatselt kaaslase tööd osati hinnata. Seega lõpphinne moodustub iga
õpilase jaoks oma kirjutatud töö hindest ja kaaslase hindamise töö
hindest. See peaks motiveerima õpilasi esiteks süvenenult lugema teiste
töid ning teiseks käsitletud ainet rohkem uurima, sest vastasel juhul
ei ole võimalik kaaslase töid hinnata.
Näiteks võib ülesandeks olla järgmine: iga õpilase poolt kirjutatud
tööd hindavad 2 kaasõppijat. Kaasõppijad peavad välja tooma selgelt
selle töö head ja halvad küljed, vajadusel parandama või näitama ära
tehtud vead ning andma lõpphinnangu. Edasi vaatab õpetaja üle
kaaslasele antud hinnangud ning hindab neid ise.
|
Kasutatud allikas
|
|
- Jonassen, D.H. (2004) Learning to Solve Problems. An
Instructional Design Guide.ISBN: 0-7879-6437-9
|
Linke |
|
|
|