<< Eelmine | Järgmine >> |
Probleemõppe probleemide esitamine õppijale
|
Probleemülesande
esitamine |
Viis, kuidas
probleeme õppijatele esitatakse, tingib selle, kuidas neist aru
saadakse ja kuidas neid lahendama asutakse. (Jonassen 2004) Näiteks on võimalik, et probleem on esitatud:
Näiteks nõuavad matemaatikaõpetajad alati, et tekstülesande lahendamisel esitakse õpilane selgelt struktureeritud lahendamise käigu, väljakirjutused peavad olema selgelt struktureeritud: mis on antud, mida tuleb leida, milline on lahenduskäik ning vastus. Sellisel viisil probleemi lahtikirjutamine võimaldab õpilasel aru saada, mida ta täpselt tegema peab.
Kompleksseid probleeme võib esitada ka diagrammidena, kus on sõnaliselt kirjutatud eeldused, erinevad mõjutegurid ning näidatud, mida lahenduselt oodatakse. Probleemi osadeks lahti kirjutamise ehk dekonstrueerimise oskus määrab ära selle, millist infot hakatakse probleemi lahendamiseks koguma. Jonassen väidab, et probleemi dekonstrueerimise oskusi on uuritud põhjalikult hästistruktureeritud tekstülesannete lahendamise kohta; kompleskksete, mittestruktureeritud probleemide lahendamise oskusi seni uuritud ei ole. |
|||||||||||||||||
Jonasseni 3 probleemide esitamise meetodit |
Jonassen pakub
välja kolm erinevat probleemide esitamise meetodit, mis annavad
tulemuseks erinevad probleemi lahendamise käigud:
|
|||||||||||||||||
Probleemi tekitamise meetod |
Hästistruktureeritud
probleemid eeldavad tavaliselt hästistruktureeritud vastuseid. Jonassen toob välja järmise näite (raamatu: Brown ja Walter. The Art of Problem Posing. [1990] põhjal): kui õpilasel paluda lahendada ülesanne x(2)+ y(2)=z(2), siis peaks see õpilasel lisaks küsimusele - kuidas seda lahendada? - tekitama veel teisigi küsimusi. Õpilane võiks püstitada näiteks veel järgmisi küsimusi: - Mille kohta antud ülesanne käib? Ülesanne on esitatud Pythagorase teoreem põhjal, mille lahendamise võti on meile teada. - Mida antud teoreem käsitleb? Tegemist on täisnurkset kolmnurka käsitelva seaduspärasusega. - Milline on antud teoreemi tõestus - kuidas me võime olla kindlad selle tõepärasuses? - jne. St probleemi püstitamisega ei otsi me mitte lihtsalt lahendust ja õiget vastust ülesandele, vaid me me leiame erinevaid viise, kuidas antud probleemi vaadelda. Kahjuks on kooliharidus paljudes valdkondades suunatud pigem ainukese ja õige vastuse otsimisele kui laiema probleemistiku identifitseerimsiele. Sellist mõttekäiku kirjeldab väga hästi geomeetriast tuntud aksioom: lühim tee kahe punkti vahel on sirge. Brown ja Walter sooitavad selleasemel, et paluda reaalainete õpilastel lahendada ülesannet, mõelda näiteks sellistele küsimustele:
Antud viisil probleemide püstitamine võimaldab aga tekitada õpilases laiem arusaam, mida antud teemaga käsitleti - et ei õpitud lihtsalt võrrandit lahendama, vaid saadi näiteks teada, kuidas lahendada probleem, mida me kohtame ka igapäevaelus. Näiteks on vaja paigaldada kaldkatus, siis millne on talade ja katuse servade suhe. |
|||||||||||||||||
Probleemi ankurdamine |
Ankurdatud õppes kasutatakse probleemi esitamiseks tihtipeale video- ja multimeedia materjali, kuhu on koondatud nii probleem kui eeldused. Ülesanded on tavaliselt mitmeastmelised, nii, et lõpplahenduse saamiseks tuleb kasutada erinevaid teooriaid ja allikaid. Nii võib näiteks olla videomaterjalis esitatud probleemülesandeks situatsioon, kus majale on vaja ehitada katust. Probleemi lahendamine eeldab erinevate valdkondade teadmsite kasutamist:
Ankurdatud õppe meetodile tuginevad ka mitmed väikelastele suunatud arvutipõhised õppeprogrammid, kus tuleb lõppeesmärgini jõudmiseks lahendada mitmeid ülesandeid. Ülesannete lahendamiseks tuleb omandada uusi teadmisi ning demonstreerida nende kasutamisoskusi. Näiteks võib mängu eesmärgiks olla peidetud varanduse otsimine. Otsimiseks läheb vaja teadmisi:
|
|||||||||||||||||
Juhtumipõhine õpe |
Kolmandaks
võimaluseks probleemülesande esitamisel on kasutada juhtumipõhist õpet. Juhtumipõhine
õpe pärineb 1870ndatest aastatest
Harwardi Õigusteaduste Koolist (Harward Law School), kust meetod levis
hiljem mitmetesse meditsiini- ja majanduskoolidesse. Juhtumeid kasutatakse tavaliselt probleemsituatsiooni kirjeldamiseks; olenevalt eesmärgist võib paluda õpilastel ainult probleemsituatsiooni analüüsida või palutakse leida seejärel ka lahendus. Juhtum esitatakse tavaliselt jutustuse vormis, kus teatud sündmuste tagajärjel tekib probleem, mida tuleb lahendada. Jonasseni ja Carteri järgi võib juhtumeid õppetöös kasutada järgmistel eesmärkidel:
Juhtumipõhise õppe väärtus seisneb autentsetes probleemsituatsioonides, mis on võetud elust enesest. Valdkonnad, kus juhtumipõhist õpet enim rakendatakse:
|
|||||||||||||||||
Meetodeid- probleemi tüüpe kirjeldav
maatriks |
Jonassen esitab
probleemipõhise õppe meetodeid ja probleemi tüüpi ühendava maatriksi
(Jonassen 2004):
|
|||||||||||||||||
Kasutatud allikas |
![]() |
|
Lehekülje koostanud: Reelyka Läheb |