Probleemõppe kontekstid
Mis on kontekst? |
 |
Kontekst on
probleemõppe keskseid mõisteid. Kontekst on see, mis käivitab
õppeprotsessi - selle alusel peavad õpilased saama piisavat
informatsiooni, püstitamaks materjali kohta olulisi küsimusi
|
|
|
|
Hea konteksti
karakteristikud |
|
Head konteksti
iseloomustavad järgmised omadused:
- Hea probleem peab olema seotud reaalse eluga, et
ülesanne tunduks õpilasele huvitav ja tähtis.
- Probleem peab motiveerima edasisteks tegutsemiseks -
esitatud konteksti põhjalikuks uurimiseks.
- Hea probleem eeldab, et õpilane teeks otsustusi, mis
baseeruvad faktidel, informatsioonil, loogikal, innovatsioonil. Õpilane
peab põhejndama lahendust vastavalt varem kokku lepitud raamistikule.
- Probleemi põhjal peab üliõpilane saama välja tuua
vajalikud eeldused; otsustada, mida ja kuidas on vaja uurida (mida peab
järgmiseks tegema); järeldama, milline info on relevantne.
- Soosima peaks õpilaste omavahelist tihedat koostööd,
kus arvestatakse ja hinnatakse üksteise teadmisi ja ideid, mitte ei
hakataks probleemi üksinda, iseseisvalt lahendama. Selleks tuleb
probleemi lahendamise protsessis anda märku, et eraldumine ja
omavaheline võistlus ei ole parim strateegia probleemi lahendamiseks.
- Kogu grupi haaramiseks peaks probleemi lähteküsimus
olema iseloomustatav järgnevate karakteristikutega. Probleem peaks
olema:
- "avatud lõpuga" - st. ei oma ühte ja ainust õiget
vastust,
- seotud varem omandatud teadmistega,
- vastuoluline ja vaidlusi tekitav, et tuua välja
erinevaid arvamusi ja seisukohti.
|
Probleemipõhise
õppe kontekstide loomine |
|
Probleemõppe
edukas kasutuselevõtt eeldab heade probleemõppe ülesannete-küsimuste
ehk kontekstide loomist. Järgnevalt mõned soovitused probleemõppe
kontekstide loomiseks.
Head konteksti iseloomustavad märksõnad:
- Relevantsus. Relevantse probleemi
valimine on kriitilise tähtsusega, kui soovid, et üliõpilased oleksid
teemast huvitatud kuni lõpplahenduse leidmiseni. Kuna üldjuhul võtab
probleemõppe ülesande lahendamine piisavalt palju aega, on küsimuseks,
kuidas säilitada motivatsiooni kogu õppetöö kestel.
Üks motivatsiooni hoidmise parimaid võimalusi on
lahendatava probleemi relevantsuse tunnetamine. Ehk õpilased näevad
lahendatava ülesande praktilist seostatavust ja rakendatavust
igapäevaste reaaleluliste situatsioonide ja probleemidega.
Relevantsuse saavutamise võimalikke teid:
- fokuseeru käesoleval hetkel toimuvatele reaalsetele sündmustele/
probleemidele (näiteks leia kontekste uudistest, päevateemdaest jm),
- leia kontekste õpilaste endi elust,
- leia seoseid lokaalsete- ja välissündmustega,
Relevantsete probleemide lahendamine annab õpilastele
lisaks uutele teadmistele võimaluse näha, kuidas lahendavad
reaalelulisi probleeme oma ala spetsialistid.
- Sisukus. Üks sagedamini esinevaid
probleeme probleemipõhise õppe juures, võrreldes tavapäraste
loengutega, on vähene jõudulus materjali läbivõtmisel. See tähendab, et
võrreldes tavaloenguga kaetakse märgatavalt väiksem hulk teemasid ning
kursus võib jääda väga pealiskaudseks.
Seega on oluline, et esitatav probleem-kontekst
juhendaks õpilasi küllalt täpselt vajalikku ja sobivat infot otsima.
Selleks:
- Loo ja sõnasta tervikpilt, peamine kontseptsioon,
peamine idee, milleni õpilased peavad jõudma. See on loodava konteksti
selgrooks.
- Kirjuta üles peamised faktid ja kontseptsioonid,
mida õpilased peavad probleemi lahendamiseks uurima ja välja selgitama.
Need on punktid, mida õpilased peavad probleemi lahendamisel läbima.
Neid saad sa ise kasutada kui pidepunkte õpilaste töö käigus
juhendamisel ja tehtule tagasiside andmisel.
- Probleemi püstitamisel jälgi, et kerkivad
alamprobleemid oleksid kogu aeg seotud peaprobleemi lahendamisega.
- Jälgi, et probleemi lahendamiseks vajalikud
ressursid oleksid õpilastele kättesaadavad - kas ja millises
raamatukogus on olemas vajalik kirjandus, kas viidatud veebiaadressid
on endiselt kättesaadavad jm. taoline.
- Komplekssus. Elu meie ümber on täis
keerukaid mitmetahulisi probleeme; niisamuti võiksid probleemõppes
esitatud kontekstid olla mitte lihtsustatud probleemiesitused, vaid
erinevaid valdkondi hõlmavad mahukad ülesanded.
Komplekssetel probleemülesannetel on lihtsate ees
mitmeid eeliseid:
- Esiteks puudub taolistel ülesannetel tihtipeale üks
ja ainus õige vastus. Mitme võimaliku õige vastuse olemasolu, kus
probleemile on lähenetud erinevatest vaatenurkadest, on heaks aluseks
sügavamate arutelude läbiviimiseks. Sellega stimuleerime õpilast nägema
sama probleemi erinevatest külgedest.
- Teiseks võimaldavad komplekssed probleemid
erinevate õppeainete integreerimist - võimalik on koostada huvitavaid
interdistsiplinaarseid probleemõppe kursuseid.
Kindlasti tasub meeles pidada, et komplekssed
probleemülesanded nõuavad õpilastelt küllalt head organiseerimis-,
uurimis- ja mõtlemisvõimet.
|
|
|
|
|
|
|
Linke |
 |
Linke
probleemõppe kontekstide kohta:
|
|