<< Eelmine Järgmine >>

Õppimise sotsiaalne iseloom. Jagatud asjatundmine.




Interpersonaalsed võimed ja meeskonnatöö
Ühiskond liigub suunas, kus järjest enam oodatakse inimestelt meeskonnatöö oskusi. Sotsiaalse interaktsiooni osatähtsuse suurenemist ühiskonnas ei märka me aga traditsionaalses õppetöös, kus õpilane on endiselt passiivne kuulaja.

Väljundi sotsiaalse käitumise arendamiseks leiame probleemipõhise õppe rakendamisel, mille peamised karakteristikud on meeskonnatöö ja autentsus/relevantsus igapäevase eluga.

Meeskonnatöö ja suhtlemine arendavad õpilaste interpersonaalseid võimeid:

  • oskust järgida grupidünaamikat,
  • oskust  kuulata ja hinnata kaasõppijaid,
  • oskust oma ideid, seisukohti ja plaane esitada ja kaitsta teiste ees.

 

Õppimise tulemuslikkus; meetodi usaldusväärsus
Õppimise tulemuslikkus. Senini on probleemipõhist õpet, tuginedes maailmapraktikale, kasutatud enim  meditsiini-, juura- ja majandusõpingutes. Põhjenduseks on arvatavasti asjaolu, et tegemist on ilmselt erialadega, kus õpisituatsioon on väga sarnane hilisemale töökeskkonnas toimimisele (ehk hilisem töö meenutab probleemõppe konteksti lahendamist).

Küsimus, mis uute meetoditega alati ja koheselt kerkib, on meetodi usaldusväärsus. Kas me tagame antud meetodi järgi õpetades/õppides võrreldavad tulemused traditsionaalse õppega?

Uuringud näitavad, et õige ja järjepideva rakendamise puhul tulemustes erinevusi ei ole, või on teatud juhtudel probleemõppe kursuse läbinutel tulemused paremad (osatakse rakendada õpitud teadmisi reaaleluliste probleemide lahendamisel - näiteks peavad arstitudengid probleemipõhises õppetöös simuleeritud patsiendi jutu järgi diagnoosima haiguse ja määrama vajaliku ravi).

On uuringuid, mis kinnitavad, et probleemõppe meetodi järgi õppinud arstitudengid toimivad meditsiinilistes küsimustes kindlamalt, nad on omandanud head õpioskused, oskavad lahendada paremini esilekerkinud probleeme, valdavad enesehindamise tehnikaid, oskavad koguda andmeid, tunnevad paremini käitumisteooriat ning neil on patsiendiga parem sotsio-emotsionaalne side.

Mis on probleemipõhise õppe meetodi rakendamisel saavutatud paremate tulemuste põhjuseks? Välja võib tuua järgmisi põhjendusi:

  • paremini osatakse ära kasutada eelnevalt omandatud teadmisi, varemõpitu meenutamine on kergem,
  • õppimine toimub kontekstis, mis on sarnane tulevasele töökeskkonnale,
  • esitatud informatsiooniga töötatakse palju põhjalikumalt,
  • kuna kursuse toimub kontekstipõhiselt, siis omandatakse vajalik informatsioon - definitsioonid, teooriad, seosed, printsiibid - ning seotakse need kokku ühtseks pildiks.

Kasutatud allikas:




















Lehekülje koostanud: Reelyka Läheb