Probleemõppe juured
Probleemid meie ümber
|
|
Igapäevases elus
puutume me kokku probleemidega, milledel ei pruugi olla ühte ja ainsat
õiget lahendust või puudub teadaolev lahendusviis üldse.
Näiteks - kui arsti juurde tuleb tervise kohta käivate
kaebustega patsient, siis peab arst hakkama uurima, mis tekitab
patsiendil hädasid. Kui patsient on teadvusel suudab ta edastada
arstile olulist infot (kasvõi adekvaatse käitumisega). Kui aga
kiirabiga tuuakse haiglasse tänavalt ilma ühegi dokumendita leitud
teadvusetu inimene, siis peab arst millegi põhjal suutma kindlaks teha,
mis on juhtunud, mida tuleb edasi teha. Arst peab lahendama
probleemi. Talle on kontekstina ette antud patsient. Kasutada
on tema enda teadmised ja kogemused, kolleegid, kellega vajadusel
konsulteerida ning meditsiinialane kirjandus.
Tegemist on tüüpilise situatsiooniga, milleks hea arst
peab olema ette valmistatud. Kuidas arste ette valmistada, et nende
edaspidine praksis oleks võimalikult tugev? Milliseid oskusi peab
arstitudengil arendama lisaks erialaste teadmiste? Esimeste vajalike
seast võib nimetada oskust lahendada probleemi ning oskust toimida
meeskonnana. Sarnane probleemidega ümberkäimise oskus on vajalik
paljudel erialadel ning samuti meie igapäevaelus
|
Määratletud
struktuuriga probleem ja vähe määratletud probleem
Heuristikud
|
|
Kooli kontekstis
nimetatakse probleemi, mille lahendusviis on teada, selge ehk
määratletud struktuuriga probleemiks ning mitme võimaliku lahendusega
probleeme vähe määratletud ehk hägusateks probleemideks. (Krull 2000)
- Selge struktuuriga probleemid
lahenduvad kindlate lahendusvõtetega (kasutades vastavaid reegleid ja
protseduure).
- Määratlemata struktuuriga probleemidel etteantud
lahendusviis puudub ning ülesanne ei pruugigi lahenduda. Et taoliste
probleemide lahendamisel toimida otstarbekalt ja mõtestatult,
kasutatakse heuristikuid - üldiseid soovitusi,
käsitlusviise, suunised info kogumiseks ning töötlemiseks. Heuristikud
ei anna ette lahenduskäiku vaid aitavad orienteeruda probleemi olemuses
ning leida hüpoteetilisi lahendusviise.
|
Kuidas
õpetada probleemide lahendamist? |
|
Kuidas õpetada
probleemide lahendamist? Pessimistid väidavad, et ülekandmine on
piiratud ning kompetentsuse saavutamiseks tuleb pigem omandada suurel
hulgal konkreetsesse valdkonda kuuluvate probleemide lahendamise
võtteid. Optimistid väidavad, et probleemide üldisi lahendusoskusi on
võimalik arendada, õpetades lahendamise strateegiaid ja heuristikuid.
Probleemiga on tegemist siis, kui
inimesel (subjektil) on vaja saavutada mingi eesmärk, kuid ta ei tea
kohe, kuidas seda teha (Mayer & Wittrock. Krull 2000)
Probleemi kui psüühilist seisundit ei teki
inimesel kahel juhul:
- kui ta ei teadvusta seda asjaolude või konteksti
mittetundmise tõttu
- kui lahendus tundub liiga lihtne.
John Dewey on öelnud, et tõeline õppimine käivitub vaid
siis, kui inimene reageerib probleemidele informeeritud teadlikkusega
(Hook. Krull 2000). Vastasel juhul me probleemi ei näe ning meil ei
teki ka sisemist huvi selle lahendamise vastu.
|
|
|
John Dewey
oli üks esimesi, kes püüdis selgesti formuleerida probleemülesande
lahendamise etapid.
Dewey järgi seisneb tõeline õppimine eluprobleemide
lahendamises. Praktika ja kogemused on teadmiste allikaks vaid siis,
kui õpilane oma arutluste ja mõtlemisega toob välja nende tähenduse
(Krull 2000)
|
Dewey
probleemide lahendamise viis etappi |
|
Probleemide
lahendamise protsessis eristas Dewey viit etappi:
- Probleemi esitamine - teadvusta probleem või lase
endale selgeks teha selle olemasolu;
- Probleemi defineerimine - defineeri probleem,
määratledes lähteandmed ja eesmärgiks olev lõppseis, kuhu välja jõuda
ning arvesta lahendamisviisile esitatavaid nõudeid;
- Hüpoteeside pakkumine - lähtudes probleemi
definitsioonist ja lahendamise tingimustest, paku välja võimalikke
lähenemisviise selle lahendamiseks;
- Hüpoteeside kontrollimine - analüüsi iga
lahendusvariandiga kaasnevaid positiivseid ja negatiivseid jooni;
- Parima hüpoteesi väljavalimine - vali välja
lahendusvariant, millel on kõige rohkem positiivseid ja kõige vähem
negatiivseid külgi.
|
Pólya
heuristilised juhendid |
|
Maailma
juhtivamaid matemaatikuid György Pólya formuleeris oma tuntud raamatus "Kuidas
seda lahendada?" (e.k. 2001) heuristilised juhendid
probleemülesannete lahendamiseks. Antud juhendeid võib aga vaadata ka
laiemalt kui ainult matemaatilise probleemülesande lahendamine:
- Saa ülesandest aru! Tee kindlaks, mis on otsitavaks,
mis on antud; milles seisnevad ülesande tingimused; kas tingimusi saab
rahuldada; valmista joonis; jaga tingimused osadeks, kas saad neid osi
üles kirjutada?
- Koosta lahendusplaan! Leia seos andmete ja otsitava
vahel. Kui vahetut seost leida ei õnnestu, siis vaatle abiülesandeid
- Täida lahendusplaan! Lahendusplaani täitmisel
kontrolli selle iga sammu. Kas vaadeldava sammu õigsus on selgesti
läbinähtav? Kas selle sammu õigsust saab tõestada?
- Uuri saadud lahendit! Tagasivaade tehtule - kas
saadud tulemust ja lahenduskäiku on võimalik kontrollida? Kas tulemust
on võimalik leida ka teisiti?
|
Algaja ja
eksperdi erinevus probleemide lahendamisel |
|
Probleemide
lahendamisoskuse uurimiseks on enim uuritud algaja ja eksperdi
kõrvutamist probleemsituatsioonide lahendamisel.
Katsed näitavad, et algajate ja ekspertide tegevuses on
suuri lahkuminekuid. Erinevuse tingib mõtestatud tajumine ning
teadmiste süsteem.
Algajad kalduvad keskenduma
probleemülesannete spetsiifilistele külgedele ja püüavad seostada seda
mälus säilitatava konkreetse informatsiooniga ning kasutama väga üldisi
käsitlusviise. Eksperdid üritavad luua endale
olukorrast selge ettekujutuse, tunnevad konkreetses probleemis ära
valdkonna üldise seaduspärasuse või printsiibi ja näevad probleemi
ennast erijuhumina selle seaduspärasuse raames. (Krull 2000)
Algaja kipub tihtipeale käituma kui mehhaaniline
tüüpülesannete lahendaja, kes on valmis panema arvud etteantud
valemisse, ise sageli mõistmata, mida ta teeb. See ongi tema üldine
lähenemisviis.
Ekspert alustab harilikult lahendamist üldsituatsiooni
väljaselgitamisest ja selle kohta käivate üldiste seaduspärasuste
teadvustamisest. Sellele järgneb konkreetsete lahendusviiside otsing,
mis sageli võib toimuda hoopis valdkonnakesksemalt, kui algajale
jõukohane. Lai üldettekujutus probleemist lubab eksperdil hõlpsasti
liikuda ühelt üldistusastmelt teisele. (Krull 2000)
Dewey kriitikud väidavad, et üldjuhul ei seisne
lahenduste otsing arvukate hüpoteeside formuleerimises. Oma valdkonna
ekspert alustab tavaliselt probleemi põhiaspektide väljaselgitamisest,
seostab need seejärel oma varasemate teadmiste ja kogemustega ning
püstitab seejärel mõned põhjendatud hüpoteesid lahenduskäiguks.
Teisisõnu väljendatult ahendab professionaal esmajärjekorras lahenduste
otsinguvälja (kasutades selleks erinevaid heuristikuid) ja rakendab
seejärel oma teadmisi, mis otseselt puudutavad antud valdkonda. (Krull
2000)
|
|
|
|
|
|
|
Materjale |
|
Materjale:
- Krull, E. (2001) Pedagoogilise psühholoogia
käsiraamat. ISBN 9985-56-590-8
- Pólya, G. (2001) Kuidas seda lahendada? ISBN
9985-68-096-0
|
|