Probleemõppe lähtekohad
Konstruktivism. Sotsiaalkonstruktivistlik õppimiskäsitus.
Mis on õppimine? |
|
Läbi aegade on
andnud ainet filosoofilisteks aruteludeks küsimus "Mis on
õppimine?".
Erinevad koolkonnad on püüdnud leida vastust
fundamentaalsetele küsimustele, nagu näiteks: "Kuidas õppimine aset
leiab?", "Millised on saadud teadmiste omadused?", jne.
Arvuti- ja veebipõhise õppega seoses räägitakse antud
küsimustele vastates enim kognitiivsest õpiteooriast
ja konstruktivistlikust pedagoogilisest filosoofiast.
|
Mis on
kognitiivne õpiteooria? |
|
Kognitiivsete
õppimisteooriate järgi on õppimise põhimotiiviks õppija enda
sisemine huvi ja sellest tulenev aktiivsus, mille tulemusena
ühendatakse uued ja mittetuntud ideed meie varasemate teadmistega.
Teadmine on sümboolne, indiviidi meeltes mentaalse
konstruktsiooni tulemusel tekkinu; õppimine on protsess, mille käigus
konstruktsioone täide viiakse (vastupidi biheiviorismile, kus õppimist
nähti kui passiivset protsessi ning saadud teadmisi kui lõplikke ja
absoluutseid).
|
Mis on
konstruktivism? |
|
Konstruktivistlik
õppimine põhineb õppija enese aktiivsusel reaaleluliste
probleemide lahendamisel. Õppija konstrueerib oma uued teadmised ise,
toetudes käsitletava teema erinevatele aspektidele ning oma enda
varasematele teadmistele ja kogemustele. Saadud uued teadmised seatakse
ühte süsteemi varemõpituga.
Konstruktivism vastandub väga teravalt
õppimiskäsitusele, mille võtmesõnaks on retseptsioon ja millede
kohaselt on õppimine info passiivne transmissioon ühelt indiviidilt
teisele.
Konstruktivistliku õpikäsitluse peamised seisukohad on:
- Õppija on iseseisev aktiivne õppeprotsessis osaleja,
konstrueerides oma teadmised ise, mitte ei kopeeri ega võta neid üle
autoriteetidelt - olgu selleks raamatud või õpetaja.
- Õppimine peab toimuma reaalelulises, mõtestatud,
autentses situatsioonis (erinevalt traditsioonilises õppetöös levinud
dekontekstualiseeritud formaalsetest situatsioonidest)
- Lahenduskäike ja nn. "õigeid vastuseid" võib olla
mitu.
- Õppija omab kontrolli õppeprotsessi üle, valides ise
oma õppimise takti ja seades endale ise eesmärgid.
- Õppimine on sotsiaalne tegevus; õppimine toimub
koostöös kaasõppijatega.
- Õpikeskkond peab olema mitmekesine, toetades
erinevaid õppimisviise.
Konstruktivismi kekse idee järgi on inimese kõik
teadmised tema enese poolt konstrueeritud - õpilane omandab uued
teadmised eelnevalt omandatud teadmiste baasil, konstrueerides uue
saadud info põhjal omaenda uue teadmise. Kuna õppimise kontekst on
autentne, siis on kujunevad teadmised paindlikud ja elulähedased - neid
saab hõlpsasti rakendada uutes situatsioonides, probleemide
lahendamisel, aruteludes, edasises õppimises.
Ei ole olemas sellist asja nagu sõltumatu ja objektiivne
reaalsus. Tõde ja teadmisi ei eksisteeri väljapool inimmõistust, kuna
kõik, mida me teame on meie endi poolt meie oma mõtetes, meie oma
keelelises ja ajaloolises perspektiivis ühiskondlikult konstrueeritud.
Lisaks tähenduse loomisele peab õppija looma ka
tähenduste süsteemi - iga uus loodav mõttekonstrukt peab sobituma meie
olemasoleva teadmiste mustriga. Uue õppimiseks peame omama mingit
olemasolevat eelteadmist ja struktuuri, millele uus teadmine rajada.
Seega ei ole õppimine kusagil eksisteeriva absoluutse
tõe omaksvõtmine, vaid personaalse tähenduse
loomine, arvestades meie olemasolevaid teadmisi ja saadud mitmekülgset
infot, mida me õpitava kohta erinevatest allikatest saame.
Et puudub üks ja ainuõige teadmine, mida kõik peavad
omandama, siis tekib kindlasti küsimus, et kui konstruktivistliku
õpikäsitluse puhul ei leidu kunagi ühte ainuõiget teadmist ja vastust,
siis kuidas olla kindel, et õpilase poolt konstrueeritud teadmine on
tõene, ehk teisisõnu - et õpilane on materjalidest "õieti" aru saanud?
|
Õppimise
sotsiaalne iseloom |
|
Omandatava uue
teadmise aitab õigetesse raamidesse seada arvestamine õppimise
sotsiaalse iseloomuga. Ehk see tähendab teisisõnu seda, et
õppeprotsessis peaks alati leiduma koht
rühmatööle ning olema tagatud aktiivse suhtlemise võimalus
õpingukaaslastega. Vaid sellisel juhul saab õpilane võrrelda oma
kujunenud arusaamu teistega, näha, mida arvavad sama
teema kohta teised (käsitletava teema erinevad tahud, mõttekäigud,
lahendused) ning vajadusel saadud info põhjal korrigeerida omaenese
arusaamu. |
Konstruktivistlikud
mudelid |
|
Konstruktivistlikke
mudeleid võib leida nii pehmemaid kui radikaalsemaid. Ajalooliselt on
konstruktivistlikul käsitlusel olnud kaks lainet:
|
|
|
Kognitiivne
konstruktivism (individuaalne suund).
Suuna loojaks on Jean Piaget
(1896-1980), kelle järgi inimese intellekt kujuneb adaptsioonide ja
korrastuste käigus. Adaptsioon on assimilatsiooni ja kohandumise
protsess, kus ühelt poolt assimileeruvad välised sündmused meie
mõtetega ning teiselt poolt uus mõttestruktuur kohandub meie
mõttekeskkonnaga.
Lisamaterjali kognitiivsest konstruktivismist:
|
|
|
Sotsio-kultuuriline
konstruktivism (sotsiaalkonstruktivistlik suund).
Suuna loojaks on Lev Vygotsky
(1896-1934), kelle konstruktivistlikud ideed avalduvad tema teooriates
keele, mõtlemise ning nende vahendamise küsimusest ühiskonnas. Võgotski
järgi on teadmiste omandamine protsess, millesse on haaratud kaasa
inimesed meie ümber ning vahendajaks on kogukond ja kultuur.
Sotsiaalkonstruktivism rõhutab sotsiaalset konteksti; teiste inimeste
mõju indiviidi õppimisele.
Lisamaterjali sotsiaalkonstruktivismist:
|
Konstruktivistlik
õpikeskkond |
|
Konstruktivism
seab omapoolsed nõuded nii õpetajale kui õpikeskkonnale, kus õppimine
aset leiab.
Õpetaja roll on olla toetaja, juhendaja, mentor, mitte
teadmiste ainuvaldaja ja esitaja. Õpetaja peab julgustama õppija
kriitilise mõtlemise arengut; aitama õppijal arendada analüüsimise ja
sünteesimise oskusi.
Õpetaja ei ole kõiketeadaja, vaid õpib õppeprotsessi
käigus ka ise.
|
|
|
Konstruktivismi
pehmema suuna esindaja D.H.Jonasseni järgi iseloomustavad
konstruktivistlikku õpikeskkonda järgmised kaheksa
karakteristikut (1994):
- Õpikeskkond peab olema mitmekesine, võimaldades
erinevaid esitusi.
- Mitmekesisus võimaldab hoiduda käsitletava
ülelihtsustamisest - õppimise kontekst peab olema sama kompleksne, kui
seda on maailm meie ümber.
- Konstruktivistlik õpikeskkond rõhub teadmise
konstruktsioonile reproduktsiooni asemel.
- Esitatav õppimise kontekst ja ülesanded on mõtestatud
ja autentsed, mitte abstraktsed, kunstlikult loodud situatsioonid.
- Õppimise keskkond peab olema lähedane reaalsele elule
(nt. juhtumipõhine õpe), mitte olema ettemääratud kulgemisega
lahendatav ülesanne.
Õpikeskkond peab toetama sisukat refleksiooni.
- Õpikeskkond peab toetama nii kontekstipõhist kui
sisupõhist teadmise konstruktsiooni.
- Õpikeskkond toetab koostööd ja sotsiaalset
kommunikatsiooni, mitte omavahelist võistlemist.
|
Linke |
|
Linke
konstruktivistliku õpikäsituse kohta:
|
|