Kaugtööd tegevate inimeste elektri- ja soojusenergia, veetarbe ja jäätmetekke koguste arvutamiseks võib kasutada järgmist lähemist: mõõta raamatupidamispõhise meetodi kohaselt ära kontori elektri- ja soojusenergia, veetarve ning jäätmetekke ja jagada saadud tulemused kontoritöötajate arvuga, saades mõõdetud komponentide suurus ühe (kontori)töötaja kohta. Saadud tulemused korrutada seejärel kõikide töötajate arvuga (nii kontoris töötavate kui kaugtööd tegevate töötajate).
Näide: Kontoris töötab 5 inimest ja nende elektrienergia tarve on 1000 kWh aastas. Kaugtööd teeb 2 inimest. Kontoritöötajate aastane 1000 kWh elektrienergia tarve jagatakse 5 kontoritöötajaga ja saame, et ühe kontoritöötaja kohta kulub aastas (1000 kWh : 5 töötajat =) 200 kWh elektrienergiat. Kokku töötab organisatsioonis 7 täiskohaga töötajat, seega kogu organisatsiooni elektrienergia tarbimine eeldusel, et kontoris töötavad ja kaugtööd tegevad inimesed tarbivad samapalju elektrienergiat tööülesannete täitmiseks, on 7 töötajat × 200 kWh = 1400 kWh.
1997. aastal ilmunud riikide ökoloogiliste jalajälgede võrdluses on toodud inimkasutuse jaoks kättesaadavaks pinnaks 1,7 ha inimese kohta. See on käesoleva ökoloogilise reaalsuse keskmine.
Täpsustuseks: 1993. aasta maailma rahvastiku arvule vastavalt oli iga inimese kohta 2,07 hektarit bioloogiliselt tootlikku pinda. Võttes aluseks 1997. aasta maailma rahvastiku ja eeldades optimistlikult, et bioloogiliselt tootlik pindala pole vähenenud, on praeguseks järele jäänud vaid 1,94 hektarit inimese kohta. Lahutades sellest 12 % bioloogilise mitmekesisuse säilitamiseks, saame ((1-0,12) ×: 1,94 = 1,71) 1,71 inimkäsutusse jäävat hektarit inimese kohta.
Tsentraliseeritud elektrienergia tootmine raiskab enamuse fossiilkütustes sisalduvast energiast ebaefektiivsete põletusseadmete ja nn liinikadu, olukorra teeb veelgi hullemaks kasutajate poolt raisatud (mitte otstarbekalt kasutatud) elektrienergia.
Juhul, kui kasutate keskkütet, võtke ühendust oma soojusenergia tootjaga ning küsige algandmeid selle kohta, millest protsentuaalselt on soojusenergia toodetud ning kui suur on nn liinikao protsent (liitke enda tarbitud soojusenergiale liinikadu).
Maasoojuspumba ja elektrienergiast toodetud soojusenergia tootmiseks kasutatud elektrienergia arvestada elektrienergia tarbimise hulka.
Liida kokku kütusearvete alusel kasutatud bensiini ja/või diisli liitrid ning teisenda läbitud kilometraažiks vastavalt sellele, milline on kasutatavate autode kütusetarbimised. Tavapärane auto tarbib 10 liitrit kütust 100 km läbimiseks arvestades nii linna- kui maanteesõite keskmiselt.
TaksoTaksoarvetele on üldjuhul märgitud läbitud kilometraaž.
Bussi-, rongi- ja laevatransportLeia alg- ja sihtpunktide vaheline kilometraaž. Eesti sisese transpordi puhul on abiks teede atlasitega kaasasolevad spetsiaalsed tabelid linnade vahekauguste andmetega.
LennutransportLennukilomeetrite arvutamiseks leiad abi näiteks järgnevalt koduleheküljelt: http://www.carbonneutral.com/cncalculators/flightcalculator.asp. Vahemaandumistega lendude puhul arvuta kilometraaž kõikide sihtkohtade kaupa eraldi.
Inimeste transpordi mõõtmine ja võimalik tööjaotus organisatsioonis
Mõõdetav komponent | Töötaja | Raamatupidaja | Keskkonnaaruande koostaja |
---|---|---|---|
Autotransport (bensiin) | Summeerib kütuse kogus liitrites raamatupidamisse esitataval aruandel |
1) Kannab kütuse kogus liitrites raamatupidamislausendi teksti osasse 2) Loob bensiini ja diiselkütuse jaoks eraldi kontod |
1) Kannab raamatupidamislausendi teksti osas oleva kütuse koguse liitrites eraldi tulpa, summeerib 2) Kontrollib esitatud andmete õigsust |
Autotransport (diislikütus) | |||
Takso | Vastutab selle eest, et pileti(te)l oleks kirjutatud alg- ja sihtpunkt |
1) Kannab järgneva info raamatupidamislausendi teksti osasse: - alg- ja sihtpunkt - kilometraaž - kasutatud transpordiliik 2) Loob iga transpordiliigi jaoks eraldi konto |
1) Arvutab iga transpordiliigi kohta eraldi läbitud kilometraaži, tavaliselt kaardimaterjali abiga 2) Kontrollib esitatud andmete õigsust |
Bussitransport | |||
Rongitransport | |||
Laevatransport | |||
Lennutransport | Vastutab selle eest, et pileti(te)l oleks kirjutatud alg- ja sihtpunkt (vahemaandumisega lennu korral ka vahemaandumised) |
1) Kannab järgneva info raamatupidamislausendi teksti osasse: - alg- ja sihtpunkt - kasutatud transpordiliik 2)Loob lennutranspordi jaoks eraldi konto |
1) Arvutab lennutranspordiga läbitud kilometraaži 2) Lahterdab lühi- ja pikamaa lennud (pikamaa lend on alates 3000 km) 3) Kontrollib esitatud andmete õigsust |
Liida kokku kütusearvete alusel kasutatud bensiini ja/või diisli liitrid ning teisenda läbitud kilometraažiks vastavalt sellele, milline on kasutatava auto kütusetarbimine. Tavapärane auto tarbib 10 liitrit kütust 100 km läbimiseks arvestades nii linna- kui maanteesõite keskmiselt.
TaksoTaksoarvetele on üldjuhul märgitud läbitud kilometraaž, liida andmed kokku ning lisa autotranspordi kilometraažile.
Bussi-, rongi- ja laevatransportLeia alg- ja sihtpunktide vaheline kilometraaž. Eesti sisese transpordi puhul on abiks teede atlasitega kaasasolevad spetsiaalsed tabelid linnade vahekauguste andmetega.
LennutransportLennukilomeetrite arvutamiseks leiad abi näiteks järgnevalt koduleheküljelt: http://www.carbonneutral.com/cncalculators/flightcalculator.asp. Vahemaandumistega lendude puhul arvuta kilometraaž kõikide sihtkohtade kaupa eraldi.
Jäätmekoguste arvutamiseks kilogrammides kasuta järgmist valemit: jäätmekonteineri suurus (liitrites või m³) x tühjendussagedus x jäätmeliigi erikaal (kg/m³).
Jäätmete erikaalVastavalt jäätmestatistikale kaalub 1 m³ olmejäätmeid 220 kg. Jäätmeveofirmade poolt läbi viidud jäätmete kaalumised näitavad, et tegelikult on jäätmed "kergemad" ja keskmiselt kaalub 1 m³ olmejäätmeid 110 kg.
Jäätmeraamatu (M.Kriipsalu, 2001) andmetel on erinevatel jäätmeliikidel järgmised erikaalud:
Jäätmeliik | Tihedus kg/m³ | |
---|---|---|
Vahemik | Keskmine | |
toidujäätmed | 130...480 | 290 |
paber | 40...130 | 90 |
papp | 40...80 | 50 |
plast | 40...130 | 65 |
tekstiil | 40...100 | 65 |
kummi | 100...200 | 130 |
nahk | 100...260 | 160 |
aiapraht | 60...225 | 100 |
puit | 100...320 | 235 |
klaas | 160...480 | 200 |
konservikarbid | 50...160 | 90 |
alumiinium | 65...240 | 160 |
muu metall | 130...1150 | 320 |
muld, tuhk jms | 320...1000 | 480 |
tuhk | 650...830 | 745 |
Keskmine | 212 |
Tonn-kilomeetri arvutamisel on eriti oluline meeles pidada tehete järjekorda.
Näide. Firma saatis bussitranspordiga 20 kg kaupa 200 km kaugusele ja 50 kg kaupa 100 km kaugusele. Arvutuskäik: 0,02 tonni × 200 km = 4 tonn-km ja 0,05 tonni × 100 km = 5 tonn km, kokku 9 tonn-km. Ei tohi kõigepealt kokku liita saadetud kauba kogust ja vahemaade kaugusid (0,02 tonni + 0,05 tonni = 0,07 tonni ja 200 km + 100 km = 300 km, 0,07 tonni × 300 km = 21 tonn-km).