9. ülesanne. Kuus mõttemütsi.

http://ifi7056.wordpress.com/2013/04/01/kodutoo-9/

Kuue mõttemütsi meetodi puhul sümboliseeritakse erinevate mütside pähepanekuga mingit kindlat mõtteviisi. Meetod aitab inimestel välja lülituda oma tavapärasest mõtlemisest ning õpetab vaatama asjadele teisest vaatenurgast. Mütse ei jagata osalejate vahel, vaid kõik osalejad mõtlevad teatud ajahetkel teatud suunas korraga. Erandiks on sinine mõttemüts.

Mütside tähendused:
Valge — info: ainult kättesaadav kallutamata info, faktid.
Punane — emotsioonid: vaistlik või instinktiivne emotsionaalne vastumõju või väide (ei pea põhjendama!).
Must — mõistlikkus, läbinägelikkus: leida põhjused, miks olla ettevaatlik ja konservatiivne.
Kollane — optimistlik vastamine: kasu näitamine, harmoonia otsimine.
Roheline — loovus: uurivad ja uljad väited, et näha, kuhu mõte välja viib.
Sinine — algatus, protsess: kuidas arutelu läbi viia ja eesmärk saavutada. Valib, mis järjekorras mütse kasutada (kasutab moderaator).

Meetodi eelised:
kasutatakse kõikide rühmaliikmete kogemusi ja teadmisi, kõik mõtlevad ühes suunas;
suunatud ajurünnak aitab aega kokku hoida;
tagab neutraalse ja erapooletu probleemikäsitluse;
võimaldab keskenduda ühele asjale;
arutelu lõpuks on tavaliselt lahendus käes.

Kirjelda vähemalt ühte e-õppes selle metoodika kasutamise võimalust. Põhjenda, miks oleks sellise toetuselemendi kaustamine otstarbekas! 

Näide. Õpetajate veebipõhine kursus “Loovus ja tehnoloogia”. Küsimus: Kuidas saab mobiilset arvutiklassi kasutada aineõppes? Kursusel osalejad pakuvad lahendusi, tehes  postitusi oma ajaveebi ning kommenteerivad teiste postitusi. Iga sissekande korral on selgelt näha, mis värvi “mütsiga” tegemist on. Märkides lepitakse kokku enne arutelu algust. Võib leppida kokku, et ühe päeva (nädala) jooksul on kõik kursuslased üht värvi “mütsi” all, kuni kõik viis värvi on läbitud. Kursuse juhendaja kasutab üldjuhul sinist mütsi.

6 mütsi meetodi puhul hoitakse üksteisest eraldi segavad asjaolud: emotsioonid, informatsioon, loogika, lootus ja loovus. Meetodi kasutamine e-õppes on põhjendatud, kui õppijad ei saa reaalselt kohal viibida. Veebipõhiselt julgevad ehk inimesed vabamalt oma arvamusi välja öelda.

Laanpere. (2008). Kuue mõttemütsi meetod. http://lepo.it.da.ut.ee/~lehti/6mytsi/index.html
Loovus ja kaasaegsed tehnoloogiad. http://tiiger2.havike.eenet.ee/loovus/

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga