I kontakttund – digitaalsete õppematerjalide koostamine

Metaandmed – informatsioon, millega kirjeldatakse õppematerjale

Metaandmete standard – IEEE LOM
LOM – learning object metadata

Õpetajale olulised õppematerjali metaandmed:

  • pealkiri (sisaldab viidet keelele ja pealkirjale)
  • keel
  • kirjeldus
  • märksõnad (Koolielus “võtmesõna”)
  • erinevad tehnilised andmed

Hariduslikud metaandmed

  • õppematerjali interaktiivsuse tüüp (active -aktiivne õppematerjal – nt simulatsioonid, expositive – tekstidokumendid, graafikud, heöi, video; mixed – sisaldab nii üht kui teist)
  • õppematerjali tüüp (harjutus, simulatsioon, küsimustik jne – 15 erinevat varianti)

Loe LRE rakendusprofiil. Kirjeldatud kõik õppematerjalide tüübid ja antud nende lühikirjeldus (lk 35).

  • interaktiivsuse tase (very low, low jne)
  • semantic density (semantilise sisu tase)
  • lõppkasutaja roll – õpetaja, autor, õppija, toimetaja (manager)
  • õppematerjali kontekst – üldhariduskool, kõrgharidus, täiendusharidus vm
  • vanus – õppija vanus
  • õppematerjali keerulisus (5 valikut)
  • õppimiseks kuluv aeg
  • hariduslik kirjeldus – kuidas õppematerjali kasutada
  • õppija keel
  • autoriõigused
  • õppematerjalide vahelised seosed
  • klassifikatsioon – seotus õppekavaga

Metaandmed võimaldavad õppematerjale otsida ja leida.

Sisupakettide loomise vahendid:

slaidi metafoor

  • Xerte – tuleviku mõttes usaldusväärne (Hansu sõnul). Loengus sai vahendit (vähesel määral) katsetatud ning see oli suhteliselt loogiline ja andis hea tulemuse. Loomulikult on võimalusi vahendil suur hulk erinevaid võimalusi (sh koostöös õppematerjali loomine, kui Xerte on installitud organisatsiooni serverisse), mida tasub tulevikus katsetada. Allalaadimine SCORM’ina. Tulvikus võimalik vahend ka eestikeelseks tõlkida. Xerte puudus: interaktiivsed ülesanded töötavad Flashi baasil. Oma arvutil katsetamiseks lae alla Xerte Online Toolkits (+XAMPP Installation). Vajab serverisse installimist.
  • myUdutu – tasuta vahend, igaüks saab õppematerjali luua, samas keskkonnas avaldamisel vesimärk; võimalus – laadida sisupaketina (SCORM) alla ning kasutada oma veebiserveris või muus keskkonnas, õpihaldussüsteemis (nt Moodle, IVA, Sakai). Distribute – avaldamine – zip-fail SCORM-formaadis. myUdutu puudus: tulevik – puuduvad garantiid, et aasta pärast vahend on olemas. Veebipõhine.
  • CourseLab (ainult Windows’i arvutis)
  • GLO Maker – võimaldab õppematerjali loomiseks kasutada malle. Võimaldab sisupaketina alla laadida Faile-Package- allalaadimisel olla ettevaatlik, sest võib kustutada kogu kausta sisu (loo uus kaust). Laeb alla html ja tööfaili. Kasutamiseks tuleb arvutisse installida (vajad Adome Air’i).

veebilehe metafoor

  • eXe – uuem versioon, mis toimib, tõmba alla siit. Installimisel tuleb koos hispaaniakeelse Mozilla brauseriga. Valmis õppematerjali allalaadimine SCORM-paketina.
  • LeMill
  • Connexions – võimaldab alla laadida erinevates versioonides (pdf, epub, zip-fail).

Sisupakettide autorvahendid vs veeb 2.0 vahendid

  • sisupakettide autorvahendid – keerulised koostöövõimalused (-), õppematerjali edasiarendus (-), töötab alati (+), lihtne litsentsivalik (+), metaandmete lisamine (+).
  • web 2.0 vahendid – lihtsalt uuendatav (+), metaandmed ei jõua repositooriumisse (-), litsentside lisamine käsitsi (-), kasutusmugavus (+), interaktiivsete harjutuste puudumine (-).

Viimaseks saime ülevaate Youtube’i video vistutamiseks Connexions’isse. Nüüd lähen koju ja katsetan ning annan tulemsutest teada…

 

5 thoughts on “I kontakttund – digitaalsete õppematerjalide koostamine

  1. Ühe video sain lisatud ilma probleemideta :). Teise puhul sama meetod ei toiminud :(. Süsteemile ei meeldinud meediafaili tüüp, mis sama aluse kasutamisel (kopeerimisel) oli sama. Ei osanud ka muud ette võtta – nii ongi nüüd üks animatsioon Youtube’i videona vistutatud ja teine lingina.
    Lähipäevil püüan leida aja, et katsetada, kuidas toimib asi siis, kui üritan lisada videosid mitte järjest, vaid erinevatesse kohtadesse õppematerjalis. Ehk siis õnnestub…

  2. Connexions’is saab küll ühte lõiku kahte videot lisada. Selleks pead vaatama, et id oleks erinev. Mõlemas klipis soovitan id ära vahetada ja mõlemas kolmes kohas.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga